Ralf Krier – Bass & Vocals
Timo Zenner – Drums

Zeit für Gedanken (1998)

Released 2019-05-17
Reviewed 2019-06-17

boersma records

Varför väljer man att kalla sitt band Terrible Headache? Det är en fråga som slår mig när jag tar mig an Den röde baronen som bandet kallar sitt nya album, ett album som deras fans fått vänta på i över två decennier. Bandet formerades redan 1990 och splittrades sedan 1999 efter ett album, de återförenades sedan 2015 och nu har det alltså blivit ett nytt album – ett som kanske är lika högtflygande som den röde baronen men det jag funderar på när jag tar mig an detta album är om bandnamnet är profetisk – får man förskräcklig huvudvärk när man lyssnar på det?

Thrashig metall med rockiga undertoner, ganska svängig kanske och med lite inslag av dödsigare grejer. Omslaget är dock mer fantasifullt än det musikaliska, känslan är att det är ett lite daterat album. Det är åtminstone kort och koncist med hygglig variation och så vidare. Att de sjunger på tyska är också bra, även om sångaren hade kunnat vara lite mer intressant eller åtminstone ha förmågan att fånga lyssnarens intresse. Det känns lite som ännu ett skivsläpp snarare än något som kommer att hänföra med kreativitet och fantastiska idéer. Det mest kreativa är väl att de kallar sig Terrible Headache men väljer att sjunga på tyska.

Det är väl inte så att man får förskräcklig huvudvärk när man lyssnar på detta album men det botar väl knappast sådan heller. Egentligen är det ett album som jag ställer mig väldigt neutral till, varken bra eller dåligt egentligen. Ganska tråkigt faktiskt. Det finns inte direkt några låtar som fångar intresset och överlag känns det varken bra eller kreativt – kanske att fansen som väntat 21 år på detta album är av en annan åsikt men jag tvivlar.

Så innan jag drabbas av förskräcklig huvudvärk av att försöka komma på saker att skriva om ett album som inte gör det minsta intryck på mig. Som att försöka skriva en roman om väggmålning eller gräsklippning. Det är inte speciellt enkelt, och det är det inte heller att skriva om detta album – tråkig tysk rockthrash från ett band som inte klarat av tidens tand speciellt väl.

Label: Boersma Records
Tre liknande band: Triumph of Death/Kreator/Manfred von Richthofen