Omniscient (2014)

Produced by Steve Kachinsky Blakmoor & R.D. Liapakis
Mixed and masted by Henrik Udd

Released 2019-04-26
Reviewed 2019-04-20

roar!

Stålprofet, det är ett band som varit med ett tag, första albumet kom faktiskt redan 1995 och sedan dess hann det bli ett gäng album fram till 2004 egentligen. Sedan dess har det varit lite lugnare, 2014 släpptes senaste albumet och nu är det tillbaka med The God Machine som har RD Lipakis bakom mikrofonen. Det handlar om ett album med ganska flott omslag, ganska spännande även om känslan är väldigt mycket Mystic Prophecy. Förstås inget ont om det, då Mystic Prophecy är väldigt bra och om de musikaliskt närmar sig den nivån finns det inte mycket att klaga på.

Det är heavy-/power metal, påminner mycket om nämnda Mystic Prophecy men även andra mer klassiska band ur heavy metal-arkivet. Ganska raka och robusta låtar, Lipakis sjunger snyggt och bra, energin är påtaglig och det finns mycket att tycka om här. Bra produktion exempelvis men också hyfsad variation och sansad speltid, det känns som ett bra avvägt album. Ny sångare är det men det känns ändå som att mycket av Steel Prophets musik fortfarande går igen här, en uppfräschning på ett sätt men kanske också ett steg åt en mer standardiserad ljudbild, kanske lite mer anonymt trots RD Lipakis som är allt annat än anonym.

Bra album kanske man kan påstå, det vill åtminstone jag påstå. Framförallt är sångaren bra, det är ganska klämkäckt och ganska underhållande. Bra låtar med fina refränger och så vidare. Men kanske inga fantastiska låtar, kanske lite anonymt i förhållande till mycket annat jag har hört från Lipakis och kanske även jämfört med vad Steel Prophet gjort tidigare. Lite mer äventyrlighet hade inte skadat kanske jag kan säga, och det utan att överdriva alltför mycket. Någon låt med mer hit-känsla hade inte skadat, låtarna känns väl bra utan att riktigt glänsa. Det känns som att avslutande Life = Love = God Machine är ganska mycket av en kopia av Love.Might.Kills Too Big to Fail med annan lyrik och något lite annorlunda parti för att vi inte ska dra den kopplingen för mycket. Sedan är det väl förstås finurligt att kopiera från ett inte alltför känt band.

Det finns väl annars inte mycket mer att tillägga, det är ett kul album men inte ett som sticker ut nämnvärt och man kan väl ganska kort konstatera att det finns betydligt finare album med RD Lipakis som sångare och det finns och betydligt finare album i Steel Prophets diskografi så varför inte hellre välja någon av dessa album? Men även om du inte gör det och faktiskt väljer detta så kan du nog vara ganska säker på att du kommer att uppskatta detta album.

Label: Rock of Angels Records
Tre liknande band: Mystic Prophecy/Iron Maiden/Jag Panzer