The Scourge of the Light (2011)

cover artwork by Dusan Markovic

Released 2017-09-29
Reviewed 2017-09-29

jagpanzer.com

spv

Jag Panzer har varit tysta i albumform sedan 2011 då vi på Hallowed tycke att de var värda fyra av sju poäng, nu har de vaknat med det avvikande ackordet. Och åtminstone omslaget vittnar om ett spännande uppvaknande, en spännande comeback för det amerikanska bandet. Sedan är det förstås inte med Leonardogrejer på omslaget man vinner musikfans och blidkar de redan frälsta fansen. Men det var tack vare fansens intresse bandet fann gnistan att skapa ett nytt album, och det känns faktiskt som ett album inte överdrivet tyngt av deras långa historia, något som ibland leder till att band med trogna fans och lång historia bara upprepar tristess – så icke dessa herrar som själva påstår att de arbetat för att ge varje spår en egen identitet.

Att det handlar om power metal tror jag de flesta inbitna metallfilurer kan gissa sig till, det är ju trots allt det facket bandet befinner sig i. De gör det dessutom enligt klassiskt format men med en hel del fräscha inslag vilket skapar ett album som känns fräscht men samtidigt bekant, det brukar vara ett positivt recept för ett band. Man behåller sina gamla fans samtidigt som man får möjlighet att tilltala nya. Det är ett album som visar upp en ganska stor variation och dessutom ett stort djup, med bra produktion och hyfsad sångare kan de nog definitivt tilltala många power metal-fans.

De tio spåren avhandlas på 45 minuter vilket känns precis lagom för ett album av denna karaktär och jag tycker inte att det finns några direkta svagheter bland dessa tio spår. Styrkorna är desto fler, bland annat gillar jag Foggy Dew som är ett riktigt skönt spår och kanske också att inledande Born of the Flame förtjänar ett omnämnande eftersom det också är ett väldigt vasst spår som tilltalar och sätter an tonen för hela albumet. Alla spår kan dock benämnas som tilltalande så egentligen kanske det är fel att försöka plocka russin ur en kaka som är sprängfylld med dem, det är helt enkelt bäst att bara starta musiken, luta sig tillbaka och avnjuta riktigt vass power metal.

Kanske visar Jag Panzer att gammal ibland inte är äldst och mest patetisk, de visar att man fortfarande kan vara relevant trots att man börjar bli till åren. The Deviant Chord är helt enkelt ett riktigt bra power metal-album som lär tilltala både deras fans och andra musikälskare.

Label: Steamhammer/SPV
Tre liknande band: Iced Earth/Eidolon/Iron Savior