Produced and mixed by Eliott Tordo and Eric Fichera at Sun Tzu Studio
Artwork by Kostas Tsiakos

Released 2018
Reviewed 2019-06-14

silverwindband.wixsite.com

no remorse records

Den här var inte helt ny, kunde jag konstatera när jag skulle till att skriva. Men eftersom jag gjort jobbet att lyssna på den så kan jag ju lika gärna skriva lite om den också även om det var ett bra tag sedan den släpptes. Legion of the Exiled är franska bandet Silver Winds debutalbum, och det är ett album med hyfsat snyggt skivomslag. Loggan är väl kanske inte den flottaste jag sett i mitt liv, men albumet bjuder på nio spår där ett är ett intro och de andra är låtar om riddare med svärd och andra grejer, mycket stål och sådan kan man väl påstå utan att överdriva.

Klassisk heavy metal, känsla av åttiotal skulle man väl kunna påstå. Sångaren har lite franska accent som skiner igenom här och det, det behöver inte vara något negativt i sig men det finns tillfällen då det inte direkt är till fördel för detta album. Variationen är hyfsad och speltiden sansad, inget negativt där. Hyfsat ös på låtarna och det finns en del riktigt medryckande inslag, falsettsången från sångaren är däremot inte speciellt snygg eller bra utan skär snarare i öronen. Dessutom finns det väl en del att önska när det gäller produktionen, ljudbilden känns lite daterad kan jag tycka och det är väl inte speciellt positivt.

Legion of the Exiled låter lite gammal, inte bara för att den släpptes för över ett år sedan utan också för att den låter som något släppt för länge sedan. Men tack vare schyssta låtar kan man överse med den daterade ljudbilden. Låtarna är trevliga, det är hyfsat ös genom albumet och den som uppskattar klassisk heavy metal kommer att uppskatta detta album då det trycker på rätt knappar och är precis sådär lagom icke-kreativt som heavy metal-fans brukar vilja lyssna på.

Man kan ju givetvis ha synpunkter på att albumets bästa spår Medieval Steel är en cover av en låt från ett band med samma namn och att det är mest bara svärd, stål och riddare i det lyriska. Men samtidigt kan man inte låta bli att tycka att det är ett underhållande album med ganska sköna låtar, det kan vara värt att kika närmare på för den som gillar heavy metal.

Label: No Remorse Records
Tre liknande band: Hammerfall/Enforcer/Crystal Eyes