Resilient (2013)
Rapid Foray (2016)

Released 2019-12-06
Reviewed 2019-11-27

running-wild.net
spv

Running Wild släpper EPn Crossing the Blades, en fyra spår lång historia med bland annat en Kiss-cover. Bandet i sig behöver väl knappast någon introduktion, de har varit med länge och varit ganska framgångsrika med bland annat Under Jolly Roger där pirattemat introducerades och sedan fanns på efterföljande album, så även lite på detta med svärden. De har sexton album och en hel räcka EP i bagaget, första albumet kom redan 1984 och de var som mest framgångsrika under slutet av åttiotalet och början av nittiotalet. Så, vad ska vi då säga om denna lilla EP?

Bara fyra spår och inte så värst lång speltid, man hinner spela sig igenom den många gånger på en dag. Om man nu vill det, jag antar att det beror lite på hur man ställer sig till Running Wild och deras musik för det är exakt så det låter, som ytterligare en skiva av Running Wild. Det är moderna producerat än exepelvis Port Royal eller Under Jolly Roger men stilistiskt inte direkt annorlunda. Det är heavy metal, lite raspig sång, hyfsat klämkäckt och i Strutter blir det riktigt klämkäckt. Det känns lite som att man får vad man kan förvänta sig, inga större överraskningar.

Känns ganska tråkigt faktiskt och jag kan inte låta bli att fundera vad som erbjuds på denna EP som vi inte fick på de sexton studioalbumen bandet redan släppt, Strutter? Men varför inte göra en EP med bara covers i så fall? Om det är försmak för kommande album kan de väl bara släppa en video på youtube – jag tror att det är ett försök att klämma lojala fans på stålar, samlarna som vill ha allt kommer säkert köpa denna på både vinyl och CD bara för att fylla sina hyllor med mer Running Wild, trots att det känns fullständigt meningslöst och tråkigt att lyssna på denna EP mer än kanske en gång. Men samtidigt har jag själv aldrig riktigt fastnat för tyskarna då deras musik känns ganska generisk och det finns bättre band i heavy metal-genren. Jag har faktiskt inte längre ett enda album med Running Wild, denna EP kommer jag inte heller att behålla.

Det här kan kanske vara något för de inbitna fansen/samlarna men det känns på det hela taget som ett väldigt meningslöst skivsläpp och ingenting jag hade lagt mina surt förvärvade stålar på. Ganska tråkigt helt enkelt. Men visst, det är ju inte dåligt så visst finns det möjlighet att man kan finna denna EP tilltalande även om jag tror att sannolikheten för det är ganska låg.

Label: Steamhammer/SPV
Tre liknande band: Grave Digger/Accept/X-Wild