2017: Contingent

Mixed and mastered by Jacob Hansen

Released 2019-02-15
Reviewed 2019-04-15

pyramaze.com

inner wound

Legenden om benkarvaren är vad vi tar oss an idag, ett album som från början släpptes 2006 och som nu kommer i en ny utgåva. Kul omslag. Andra och sista albumet med Lance King som sångare, det första var väldigt ointressant detta andra som kom ett par år senare har betydligt mer kvalité även om jag tycker att Pyramaze blev intressanta först när de släppte Disciples of the Sun 2015 men varför inte ge detta en ny chans? Det frågade jag mig själv och sedan tog jag mig an detta album.

Progressivt, lite känsla av band som Leprous eller Eldritch, något åt det hållet, kanske också lite inslag av band som Dream Theater. King sjunger ganska bra, bättre än på bandets debut och det känns som ett steg uppåt i jämförelse med densamma. Hyfsad variation över låtmaterialet men kanske lite för många låtar, lite väl långt album. Det känns som att albumet har ett ganska stort djup och så vidare, dessutom är det bra producerat och bättre än jag mindes att det var. Den som uppskattade debuten kommer nog att uppskatta detta album ännu mer, så kan man väl säga, här finns också en del spår av vad som gjort att Pyramaze idag är ett så intressant och bra band.

Det är bra, så mycket kan man nog säga. Det är inte fantastiskt, så mycket kan man också säga. Det är nog det bästa från den tidigare eran av Pyramaze, den före Terje Harøy som sångare och före uppehållet mellan albumet 2008 och 2015. Här känns det som King kommer mer till sin rätt som sångare för Pyramaze än han gjorde på debuten ett par år tidigare. Det är helt enkelt bra och den som gillar tidiga Pyramaze kommer förstås avguda detta, men inte bara dem. Jag tror att detta är ett album som tas emot väl av dem som hör det, konceptet är kul och den bensnidares hitsoria känns underhållande att lyssna på.

På det hela taget är Pyramazes andra album kul, lite som en försmak av vad som skulle kommer nästan ett decennium senare när Pyramaze verkligen börjat hitta rätt med sin musik. Jag skulle väl rekommendera Disciples of the Sun eller Contingent för den som är nyfiken på Pyramaze och vad de har att erbjuda men efter dessa två kommer denna Legend of the Bone Carver som är ett ganska underhållande och bra album.

Label: Inner Wound Recordings
Anubis Gate/Leprous/Eldritch