Darren Oorloff – artwork
Davy Evans – photography

Released 2019-08-02
Reviewed 2019-08-29

northlaneband.com
unfd

Alien är en trevlig film men frågan är om någon annan än ett gäng Xenomorpher tycker om albumet. Det tycks vara på det viset att många gillar albumet då det vimlar av positiva omdömen, recensioner och så vidare. Folk hyllar Northlane for deras kreativitet och så vidare, men efter att jag lyssnat om och om och om och om och om igen på detta album, fem gånger bara idag, kan jag inte förstå vad det är folk är så positiva till – visserligen suger inte albumet men det är sant om många album och flera av dem är betydligt mindre urtråkiga än detta.

Post hardcore eller metalcore är väl använda beskrivningar av detta album. Mer specifik än så har jag svårt att vara för det är omöjligt för mig att fokusera på albumet, det tar några sekunder av första spåret Details Matter får mig att inse att detaljerna på detta album inte betyder ett skit. Ett av de album jag tröttnat snabbast på, åtminstone av dem jag skrivit, tråkigare än så här betyder riktigt uselt. Och speltiden är för lång, jag tror att det tar närmare ett sekel att spela sig genom hela albumet, testa en arbetsdag på fem-sex sekel så får vi se om ni gillar det. Både sång och produktion är ganska beige och om detaljerna är viktiga så misslyckas albumet med sitt uppdrag att få mig som lyssnare att bry sig om just detaljerna.

Gäsp! Tänk att man kan spela album så många gånger och ändå inte ens kunna beskriva det – det är så tråkigt. Jag kan inte förstå att det hyllats så mycket, det är kanske inte uselt men det är väldigt långt från bra. Föregående album Mesmer var helt okej men detta vet jag inte vad jag ska säga om – jag orkar inte lyssna och jag orkar inte bry mig, det är ett album som passerar obemärkt förbi då det saknar något som griper tag i mig.

Det blir papperskorgen för Alien, det är ett album som känns lika meningsfullt som att titta på när färg torkar eller något annat urtråkigt. Gillar ni vad Northlane gjort tidigare kanske ni kan komma att uppskatta detta album men det kan man inte vara säker på, ni som inte hört Northlane eller inte gillat vad de gjort tidigare kan med gott samvete låta detta album samla damm i någon lagerhylla någonstans – det är till och med för tråkigt för att fungera som hjälpmedel vid sömnproblem.

Label: UNFD
Tre liknande band: Architects/Karnivool/Cloudkicker