Produced, recorded, mixed & mastered by Alessandro Del Vecchio
Graphics’ concept by Tommaso Galeazzo
Graphics’ development by Aeglos Art

Released 2019-03-29
Reviewed 2019-04-08

logicillogic

Det här bandet har ett lite skumt namn, och kanske också ett lite skumt skivomslag. Bandet är italienskt och detta är debutalbumet som producerats av ingen mindre än Alessandro Del Vecchio som brukar stå för finfina produktioner. Det bjuds på tio låtar där systemet laddas vi möter empati och män utan själ men också John Doe och en ny mänsklighet – kul titlar faktiskt, tillräckligt för att den skenande fantasin ska bygga upp en historia kring androider som förtrycker folk på en annan strand, kanske på en ö långt bort från annan värld, ett land av misär. Typ. Eller kanske inte. Det är ett musikalbum som jag lyssnat på några gånger nu.

Musikaliskt är det melodiöst, lite progressivt, hårdrockigt, progrock eller progmetall kanske det kan beskrivas som. Snygg produktion, Del Vecchioisk för den som känner till den mycket kompetente producenten. Hyfsat med variation på ett album med sansad speltid, ett album som inte direkt känns statiskt men som kanske inte heller känns så värst nytänkande eller musikaliskt dramatiskt. Det känns åtminstone inte för långt och det är ju alltid positivt. Sångaren är bra och det är tänkbart att detta album kan tilltala en hyfsat bred publik men det ska förstås märkas och det är ju inte direkt något som sticker ut våldsamt mycket.

Trevligt album med trevliga låtar, inga större svagheter och sjätte spåret Reflections är nog det trevligaste av spåren, det är väldigt tilltalande. Så det blir ett ganska positivt omdöme för detta album, jag gillar det även om jag kanske inte kan hylla det oreserverat för det är nog ändå ett album som ganska snabbt kommer att glömmas bort. Så det är bra men kanske inte så värst imponerande, om ni gillar italiensk hårdrock kan det vara ett album värt att kika närmare på.

Kanske inte det mest fantastiska album jag skrivit några rader om detta år, men det är trots allt ganska kul och man kan definitivt ge detta album ett antal genomspelningar utan att tröttna på det alltför mycket. Man kan väl konstatera att det är ett album som nog inte kommer att göra lyssnaren alltför besviken, kan vara värt att kika lite närmare på.

Label: Logic Il Logic Records/Burning Minds Music Group
Tre liknande band: Wheels of Fire/Rush/Symphony X