Longtime Comin' (2017)

Recorded at FML

Released 2019-08-30
Reviewed 2019-08-19

jimianderson.co.uk
aor heaven

Vi var positiva till Jimi Anderson Groups debutalbum när det kom för ett par år sedan, nu kommer Jimi och hans grupp med ett nytt album. I Belong kallar han det albumet och det pryds av en fjäderprydd herre av äldre slag, inte ett direkt lockande omslag. Och musikaliskt handlar det om musik som påminner om den vi fick höra på debutalbumet, kanske inte lika intressant då det blir lire samma sak som vi hörde sist.

AOR, melodiös rock/hårdrock med klämmiga refränger, tydliga melodier, hyfsad variation och kanske en och annan inte helt förutsägbar grej. Men knappast något unikt eller ens överraskande. Ganska förväntade låtar, men snyggt producerade med bra sånginsats. Jag skulle vilja säga att albumet trycker på rätt knappar för den som gillar AOR och den typen av musik. Speltiden är 47 minuter vilket känns ganska sansad, men kanske att albumet hade kunna vara något lite kortare med kanske lite mer intensiva låtar.

I Belong är ett kul album men jag är trots det kanske inte helt säker på att Jimi och hans grupps senaste album hör hemma, eller passar in i min skivsamling. Dels är det inte så snyggt och jag har redan en uppsjö av AOR och jag behöver knappast en till som låter ungefär likadant som fler av dem. Men det är definitivt så att det är värt att kika lite närmare på för den som gillar AOR och för den som gillade debutalbumet.

Med bra låtar och melodier, bäst är femte spåret Wonderful Tokyo Nights, är det ett album som definitivt fungerar att spela flera gånger om. Dock kan du nog räkna med att tröttna på det efter några genomspelningar, för även om albumet inte har några tydliga svagheter är det svårt att släppa känslan av déjà vu när man spelar igenom det.

Label: AOR Heaven
Tre liknande band: Journey/Foreigner/Survivor