Gianluca Olraitz - bass
Guerrino Mattioni - guitars

All Song Written and Produced by Half Life in "Locksmith Studios Fabrica, Roma-Vetralla"

Released 2019-05-29
Reviewed 2019-10-10

club inferno

Italiensk heavy metal är vad vi erbjuds när Half Life debuterar med en digital EP vid namn I’ve Got to Survive. Kanske inte den flottaste omslagsbilden men den fungerar väl för att symbolisera lite rebellisk ådra, kanske. Det namndroppas band som Iron Maiden, Judas Priest, Saxon och så vidare – ett måste för fans av dessa band står det i pressmaterialet och det kanske är sant, jag gillar de banden, eller vissa av deras album men jag kan nog inte kalla mig fan. Men är det då en EP man behöver lägga tid och energi på att hitta och lyssna på eller är det bättre att vänta in ett debutalbum?

Musikaliskt är det ganska klassisk heavy metal, det ges några talade partier på italienska annars får vi klassiskt uppbyggda låtar. Hyfsat klämkäckt är det väl och det bjuds inga överraskningar. Fyra spår och tjugo minuters speltid är vad som erbjuds, inte mycket till variation bjuds vi på och det känns nästan lite turligt att speltiden är så kort. Annars inget att klaga på gällande produktionen som är bra, sångaren är också helt okej, det känns som en solid produktion även om vi inte erbjuds några överraskningar.

Det hade behövt lite mer fantasi, lite mer personlighet. De fyra låtarna som utgör denna EP känns lite som att de hade kunnat vara utfyllnadsspår på ett album, fyra riktigt vassa spår tillsammans med dessa och du har ett väldigt bra album, fyra ytterligare spår som dessa och du har ett ganska segt och tråkigt album. Det behövs sällan mycket för att förändra det musikaliska till det bättre eller sämre, I’ve Got to Survive är en helt okej debut, inget större att klaga på men det saknas energi och framförallt fantasi och därför känns det väl som att det finns många bättre album att undersöka innan detta blir intressant.

Ja, det är nog bättre att vänta in ett debutalbum, åtminstone tvekar jag till att det skulle vara sämre. Half Life gör det okej men med tanke på hur mättad musikmarknaden är blir det svårt att uppbringa någon större entusiasm för något som inte glänser. Om Half Life vill överleva i musikvärlden så bör deras debutalbum vara betydligt mer spännande än deras första släpp.

Label: Club Inferno
Tre liknande band: Iron Maiden/Judas Priest/Saxon