Mark Benquchea - Drums

The Book (2016)
Meanwhile.Back In The Garage (2018)

Released 2019-07-12
Reviewed 2019-08-02

frontiers records

Graham Bonnet har varit med ett tag, enligt Frontiers är han en legendarisk sångare. Så upp med handen alla ni som hört talas om Graham Bonnet! Och speciellt ni som vet vad han gjort! För 40 år sedan ersatte han Ronnie James Dio i Rainbow och spelade in albumet Down to Earth som är hans mest framgångsrika album till dags dato. Han blev dock inte långlivad där utan ersattes av Joe Lynn Turner. Han var kortvarigt i MSG från vilka han sparkades, han var i Impellitteri med vilka han spelat in två album. Han var också med och grundade Alcatrazz där bland annat Yngwie Malmsteen medverkat, så lite har han gjort men legend är väl kanske att ta i när det mest kommersiellt framgångsrika albumet nådde en sjätteplats på brittiska albumlistan och sålde guld där. Och han har väl inte direkt gjort något som känns riktigt ikoniskt i sin karriär även om det finns en del kul musik där.

Det är klassisk hårdrock så ni som känner band som de liknande eller andra band i den kategorin kommer att känna igen detta – det kan inte direkt sägas vara nyskapande. Man kan  dock lite imponeras av att Bonnet fortfarande har kvar sådan pondus och kraft i sin röst trots att han är över sjuttio år gammal, han var sjuttio när de spelade in detta album. Urvalet av låtar skapar god variation mellan det klassiska som Rainbow och mer nya inspelningar från det egna bandet. Kanske att mellansnacket kunde ha tonats ner lite för det tenderar till att bli lite långdraget emellanåt. Speltiden känns annars sansad, synd som vanligt att vi bara har musiken och inte videomaterialet för recension – därför kan jag bara skriva om musiken.

Det är ett ganska underhållande album med sköna låtar, en del nostalgi men utan att bara glo i backspegeln som många av dagens musikfånar. Visst kan man samtidigt önska mer men det är ett livealbum och sådana är vad de är, All Night Long från Rainbows Down to Earth är nog albumets höjdare för mig, men jag har varit Rainbow-fan i hela mitt liv så det kanske förklarar den saken, synd att Since You’ve Been Gone inte är så bra som den kan vara. Det är väl ett album man inte skulle gråta blod över att införskaffa men inte heller ett man skulle slå glädjevolter över – det är ett schysst album helt enkelt.

Bonnet håller fortfarande som sångare och de gamla låtarna lever fortfarande, han kan nog gå väl hem hos rockfans och hos nostalgiker. Nu kommer jag knappast att hylla detta album som ett av de mer fantastiska som släpptes under 2019 men den som gillar Bonnet och hans musik bör definitivt kika lite närmare på detta album då det definitivt passar väl in i deras skivhyllor. Men resten av oss kan nog med gott samvete välja att lägga stålarna på något lite mer spännande även om detta knappast är en besvikelse.

Label: Frontiers Records
Tre liknande band: MSG/Rainbow/Alcatrazz