Photos by Gunter Leitenbauer
Make Up Art by Karolina Lindinger

Released 2019-10-25
Reviewed 2019-10-20

edenbridge.org
spv

Edenbridge är ett spännande band med ett gäng intressanta album i bagaget, ett band som jag följde mycket under den tidigare karriären men som jag inte följt särskilt mycket på senare år. Dynamind heter deras senaste alster som är det tionde studioalbumet om jag har räknat rätt och det har ett omslag som inte är överdrivet spännande. Den kommer med en bonusskiva med instrumentala versioner av låtarna och i vinyl och förstås digital version. Precis som i bandets tidiga år så är det Lanvall som skriver och står för en stor del av Edenbridges musikaliska vision och Sabine Edelsbacher står fortfarande för sången.

Den som känner till Edenbridger kommer uppleva en hel del bekant, såsom Sabines sång som drar åt operahållet även om hon kanske inte är en så vass sopran som finns i vissa band, hon passar dock utmärkt i Edenbridge. Det är lite symfoniskt, melodiöst, lite progressivt, lite drömskt – jag har alltid tyckt att det är lite rymdkänsla över Edenbridge, utan att för den skulle vara rymdäventyr. Kanske lite fantasilandskap i musikform, ljudbilden är riktigt snygg med bra nyanserad framtoning. Det är också ett ganska varierat album och även om Edenbridge kanske inte bryter sådär våldsamt mycket ny mark med sitt nya album så känns det ändå ganska fräscht och kreativt intressant, något som inte alltid kan sägas om band som börjar få ett antal år på nacken.

Riktigt snyggt, musikaliskt är det äventyrligt, fantasifullt, nästan lite drömmande – sånginsatsen är snygg och det känns väldigt fräscht samtidigt som det är tydligt att det är ett album av Edenbridge. Jag kan inte påstå att jag ser några svagheter när jag lyssnar, visst finns det inslag som kan göras bättre, det kommer det ju finnas oavsett vilket album du tittar på, men de är få och inte lätta att upptäcka. Det är ett av de mer intressanta albumen jag skrivit om detta år, dock är det inte så intressant så jag kommer att plita ner ett av de två högsta betygen men fem är väl godkänt och betyder att det är ett album väl värt att lyssna på. Jag kommer nog köpa detta album, om jag har råd.

Jag har funderat lite över favoritlåtar men jag är inte säker på att någon av dem sticker ut så mycket över de övriga, de vassa låtarna avlöser varandra när jag lyssnar. Det är ett ganska imponerande album som definitivt bör tilltala den som gillar bandet men det bör också tilltala den som gillar lite mer kreativ och lite mer spännande musik. Jag rekommenderar att ta en titt på Edenbridges mycket fina album Dynamind.

Label: Steamhammer/SPV
Tre liknande band: Nightwish/Operatika/Evenoir
e