Recorded at Studio Music A Matic, Gothenburg, Sweden by Dream Boogie and Hans Rhodin
Mixed by Patrick Ackre Larsson and Lars Ludvig Löfgren
Mastered by Jonas Westin

Released 2019-04-12
Reviewed 2019-03-17

sounds of subterrania

Det kan tyckas som att svenska trion Dream Boogie inte har några större förhoppningar om att deras debutalbum ska tilltala musikälskarna. Lite kul skivomslag och annars slår det mig att många av låttitlarna känns längre än det tar att spela sig igenom låtarna i fråga och allt börjar med en mittfältare och slutar med kulor. Men är det ett album som gör en besviken eller har de fel i sin titelsättning?

Musikaliskt är det garagerock/-pop/-punk det handlar om, enkelt skrivet, enkelt producerat med en hel del driv och energi. Hyfsat med variation mellan låtarna får vi också, lite skönt garagedriv och känsla av hembygge. Det är ganska lätt att tycka om och jag skulle inte tro att de gör alla musikälskare besvikna – så titeln är missvisande. Det är kort och koncist med tretton låtar och en total speltid på omkring halvtimmen, jag har inte kikat exakt men det är där omkring – det känns vettigt med så pass kort tid, då blir det mer som att man önskar sig lite mer hellre än att man önskar sig att det tog slut.

Bra album, det är tilltalande i sin enkelhet. Men visst är det väl inte nyskapande och det är något man som kritiker kan anmärka på, kanske med rätta för Dream Boogie är inte direkt ensamma om att göra musik som denna. De är faktiskt inte ens ensamma om namnet, om man använder den där populära sökmotorn på internet kan man notera att det finns ett australiskt band med samma namn. Men bortsett från att de brister i fantasi så gör de ett fint album som man definitivt kan låta snurra något varv i sin musikspelare.

Med en missvisande titel, som dock kan väcka en del nyfikenhet, bjuder de på ett album de inte behöver be om ursäkt för. Det är kul helt enkelt, det är ett album som är enkelt att tycka om och kan tilltala en ganska bred publik även om det kanske inte tilltalar alla som gillar komplex och hårt producerad musik så bör det fungera för de flesta. Det finns många kul låtar på detta album, ett album som jag tror kan vara intressant att kika närmare på för musikälskaren.

Label: Sound of Subterrania/Cargo/Finetunes
Tre liknande band: The Strokes/The Buzzcocks/The Stooges