Piet Sielck
Jens Ludwig
Tomika Fulida

Released 2017-03-07
Reviewed 2017-03-31

revalve records

Jag stötte på Skeletoon genom en humoristisk video som publicerades på vår nyhetssida för ett tag sedan. Nu har jag lyssnat på det italienska bandets andra album som bjuder på vad skivbolaget kallar gladmetall, det handlar om klassisk heavy/power metal med inslag av lite humor – ett album från ett band som kanske inte tar sig själv på alltför stort allvar. Sådant är alltid positivt, jag har svårt för folk som tar sig själv på för stort allvar så Tomi Fooler och hans band av glada italienare borde gå väl hem hos mig.

Musikaliskt bjuder de inte direkt på något nyskapande eller något vi inte hört förr. Däremot är det bra och klämkäck, underhållande och snyggt producerad metal – det finns definitivt mycket att uppskatta när det gäller detta album och power metal-fans borde definitivt uppskatta vad de får höra. 44 minuters speltid, nio spår är vad vi får från Skeletoon – hyfsad variation med ett urval som egentligen är ganska typiskt för ett album i denna genre. Ett underhållande album men samtidigt är det inte stilistiskt något som sticker ut, men visst är det kanske lite gladare än mycket annat vi hör i metallgenren som ofta känns alldeles för allvarlig.

Jag gillar Skeletoon och deras Ticking Clock, det är ett underhållande album som definitivt tilltalar. Om ni gillar power metal eller bara schysst metall med en humoristisk touch så är Skeletoon definitivt ett alternativ till skivsamlingen. Dock är det som kritiker svårt att slå på den stora hyllningstrumman eftersom deras stil inte direkt känns speciellt unik och samma sak gäller kvalitén, de gör det bra men många gör det bättre och jag tycker nog inte att de sticker ut särskilt mycket. Ticking Clock är helt enkelt ett solitt album med en del fina förtjänster.

Mer behöver väl egentligen inte sägas, italienarna lär tilltala och om de gör mer videos som den ni kan se under denna text kanske de kan nå ut till en ganska bred publik och därmed lyckas ganska väl med sin musik. Med det sagt har jag svårt att komma på så värst mycket mer att skriva, det är schysst power metal som trycker på rätt knappar, egentligen behövs det inte sägas mer än så.

Label: Revalve Records
Tre liknande band: Helloween/Freedom Call/Trick or Treat