Engineered by Barrett Klesko
Mixed by Bevin Booth
Mastered by Bevin Booth
Artwork by Danny Perdana

Released 2018-12-13
Reviewed 2019-02-01

Allt annat misslyckas. Det är vad man kan kalla sig om man är ett kanadensiskt band med lite över ett decennium på nacken. De kommer med ett alster bestående av överblivet material sedan förra albumet och två helt nya låtar, sju spår och 28 minuter av ny musik. The False Sanctuary kallas detta nya album/EP och den har ett lite halvkul omslag och en logga som för tankarna till band som exempelvis In Flames och sådant.

The False Sanctuary bjuder på tungmetall, ganska svängigt, lite punkigt kanske. Om man ska jämföra med band så kan vi jämföra med sådana som In Flames, Killswitch Engage, Alexisonfire och andra band i den typen av genre, lite melodöds, lite thrashigt, groove och så vidare. Vrålig och svängig sång, bra drag och energi. Produktionen är bra, fräsig ljudbild med hyfsad tyngd. Det är en kort skapelse så det behövs inte så mycket variation, men det är definitivt tillräckligt varierat för att hålla en lyssnare lyssnande genom hela speltiden man hinner inte tappa intresset.

Det är bra. Sköna låtar med bra driv och bra energi, det är enkelt att tycka om The False Sanctuary. Om man gillar de liknande banden och den typen av musik de representerar kommer man att gilla detta – bandets fans kommer nog också att imponeras. Dock ska man väl säga att det saknas det där lilla extra som gör ett bra album till ett fantastiskt album, som exempelvis en riktigt vass hitlåt. Man ska väl kanske också tillägga att inget All Else Fails satt samman på detta album känns som något nyskapande, eller ögonbrynshöjande, allt är välbekant och man skulle kanske kunna önska något lite mer fräscht. Men på det hela taget är det ändå ett trevligt album som man kan spela sig igenom många gånger.

På det hela taget är det ett kul album, de sju låtarna är bra, ingen av dem sticker ut men de är trevliga att lyssna på. Bandet har bra driv och bra energi och god kompetens som musiker och musikskapare, det är definitivt värt att kika närmare på för den som gillar den här typen av musik och det här bandet.

Label: Suicidal Bride Records
Tre liknande band: Killswitch Engage/In Flames/Alexisonfire