In the Heat of the Night (2017)

Mixed & masted by Erik Mårtensson

Released 2019-09-27
Reviewed 2019-09-30

ageofreflection.com

aor heaven

Det här var ju bra! Det är ungefär så jag tänkt när jag lyssnat på Age of Reflection och att de gör en cover på Cutting Crews (I Just) Died in Your Arms på ett bra sätt är en snygg krydda. Det är det svenska bandets andra album, vi såg väl det första som ett ytterst generiskt AOR-album som inte imponerade speciellt mycket. En bit över två år har gått sedan dess och under de åren har en positiv utveckling skett och det nya albumet känns betydligt mer intressant än det första.

Precis som bandnamnet antyder så handlar det om AOR, ganska typiskt för genren egentligen. De bjuder oss på bra produktion, hyfsad sånginsats, ganska väntad låtvariation och ganska väntade låtar egentligen – det är väl (I Just) Died in Your Arms som känns som ett lite oväntat inslag, annars är väl albumet ganska förutsägbart. Lite långt album med 46 minuter, de hade lätt kunnat kapa åtminstone 6-7 av dessa minuter för att skapa lite mer dynamik, istället känns det lite utdraget då det inte bjuds på mycket i överraskningsväg.

Den nu flera gånger nämnda covern är min överlägsna favorit på detta album som jag tycker känns som ett kliv framåt för Age of Reflection, det är ett bra album rakt igenom med schyssta låtar. Dock är det schyssta låtar som aldrig blir riktigt speciella, det är av en karaktär och typ vi hört förr och kvalitén är bra men inte så bra att det verkligen fångar mig – det brukar ofta vara en signal när ett albums bästa låt är en cover av ett annat bands musik, i detta fall Cutting Crew, det är en schysst låt i sig och Age of Reflection gör den nog bättre än originalet. Därför blir det ju lite tråkigt att de inte kan skriva egna låtar av samma kvalité.

Det här var ju bra, det är så det känns – ett trevligt album att lyssna på men förutom en välgjord cover har det inte speciellt mycket som verkligen sticker ut. Men visst, med den utveckling de hittills visat från debuten så kan tredje albumet mycket väl vara något utöver det vanliga, A New Dawn är däremot ganska mycket mer av det vanliga. Nu är ju det vanliga i AOR-genren bra så den som införskaffar albumet lär inte bli överdrivet besviken, det är solid AOR.

Label: AOR Heaven
Tre liknande band: Work Of Art/Alien/Lionville