Cover by Kwstas Stergiou
Back cover photo by Eftychia Vlachou
Graphic design by Ifigenia Vasiliou

Released 2018-11-19
Reviewed 2018-12-04

inner ear

Prins Obi stod för ett hyllat album senast det begav sig, Age of Tourlou från förra året var väldigt bra men jag har tyvärr fortfarande inte haft råd att införskaffa den på vinyl trots att jag funderat på det till och från. Nu har han slagit sig ihop med drömkrigarna, den gode prinsen och släpper tillsammans med dem ett självbetitlat album. Ett album med ett ospektakulärt men samtidigt bra skivomslag, ett man definitivt kan ha i samlingen med sin sköna retrostyle och så vidare. Det var ett välkommet mail som bjöd på detta album kanske man skulle kunna säga och nu har albumet fått snurra ett par gånger i musikspelaren.

Musikaliskt är det retro, det är popprockigt och det hämtar inspiration från diverse klassisk pop och rock. Det är fantasifullt och finurligt, ganska oförutsägbart – det mesta känns välbekant men samtidigt fräckt och fräscht. Bra produktion och jag skulle väl egentligen inte vilja påstå att det stilistiskt avviker överdrivet mycket från det föregående albumet utan det bygger på samma koncept med lite psykedeliskt och lite progressivt, lite Pink Floyd, lite T-Rex, lite Kansas och en hel del annat om du nu skulle vilja ha lite musikreferenser. Bra variation, bra djup och fantasi. Det är helt enkelt ett riktigt snyggt album på många sätt, både retro och samtidigt fräscht och finurligt.

Jag tycker att detta är ett riktigt vasst album med bra låtar, kul idéer och bra insatser på alla fronter. Jag kan inte se några svagheter då det är ett album som är vasst på alla sätt med många riktigt underhållande låtar, där de fyra sista nog är de bästa. Det är helt enkelt ett album jag varmt kan rekommendera till alla som uppskattar klassisk rock eller fantasifull och idérik rockmusik. Det är definitivt ett album som är väl värt att kika närmare på, och definitivt ett som kan vara värt att ställa i skivhyllan för den som gillar sådana.

Detta drömska äventyr med prinsen och hans drömkrigare är ett riktigt kul och äventyrligt album som jag tycker att man allvarligt bör fundera på att införskaffa sig till skivsamlingen. Kanske till och med att det är en konkurrent till årets topplista, det är ju inte så länge kvar nu och denna är definitivt inte långt ifrån.

Label: Inner Ear Records
Tre liknande band: Baby Guru/King Elephant/KU