Mastered by Yiannis Christodoulatos at Sweetspot Studio (September-October 2016)
Artwork by Kostas Pantoulas
Graphic design by Ifigenia Vasiliou

Released 2017-04-22
Reviewed 2016-05-19

inner ear

Grekiska prinsen Obi släpper sitt andra album som han kallar för The Age of Tourlou som släpptes på skivbutikens dag och kommer bland annat i en flott röd LP-utgåva som ligger i ett ganska kul skivomslag. Det sägs vara ett album för missfoster, nördar, elitister, popkulturfantaster och utbrända, en grupp herrn som kallar sig Prins Obi också identifierar sig med. Frågan är ju då för den potentielle skivköparen om denne passar in i en sådan beskrivning och om rätt summa pengar finns att tillgå.

Musikaliskt är det en kakafoni av influenser från alla möjliga riktningar, inte så enkelt att beskriva i ord faktiskt. Det är varierat och rätt så oförutsägbart, lite poppigt i sin natur och med riktigt snygg produktion. Det går definitivt att påstå att det är ett fantasifullt och fräscht album utan att fara med osanningar. Ett imponerande fantasifullt album tycker jag nog till och med att man kan säga. Det är fjorton fantasifulla och bra låtar som spelas upp under de 41 minuter detta album pågår, och plötsligt börjar jag fundera på inte jag också passar in i målgruppen. Frågan är bara vilken eller vilka kategorier som stämmer överens med mig.

Vilken kategori det än är så är det enkelt att konstatera att The Age of Tourlou är ett riktigt vasst album, riktigt tilltalande på alla sätt. Dock kanske det inte är ett album för alla, om ni inte är missfoster, nördar, elitister, populärkultursnobbar, eller utbrända kanske det inte känns lite spännande. Men även om det är ett klurigt album på många sätt så är det inte ett album som kräver en massa tid att komma in i, det är faktiskt väldigt lätt att ta till sig och lätt att tycka om redan från första gången man hör det. Och det är definitivt ett album jag kan rekommendera, speciellt om du tillhör någon av de tidigare nämnda kategorierna.

Tummen upp för den grekiske prinsen som bjuder oss på godbitar som Anatolian Rock, Chasing Baboons och avslutande Flower Child, samt elva andra riktigt fina låtar. Det är ett riktigt imponerande album och det är definitivt väl värt att titta närmare på och om jag haft slantarna hade jag nog även köpt det för att utöka min elitistiska skivsamling.

Label: Fastball Music
Tre liknande band: Baby Guru/King Elephant/KU