Recorded, produced & mastered by Stefan Kaufmann at ROXX Studio, Solingen, Germany
Mixed by Holger Thielbörger for Redhead Audio Productions
Artwork & Design by Thomas Ewerhard

Released 2018-10-12
Reviewed 2018-10-09

piledriver.eu

Omslaget till Piledrivers nya album har några av världens fulaste och minst existensberättigade personer på framsidan – jag är 100 % säker på att världen varit en bättre plats om de fyra inte fanns. Snygg förpackning även om det är fula nunor på framsidan, bandet Piledriver började en gång med att göra Status Quo-covers men det är något de alltmer tagit sig från och på Rockwall har vi bara en cover av Status Quo. De har desto mer egna låtar och även ett budskap mot nationalism och meningslöst hat som alltmer plågar vår samtid, enligt dem – personligen är jag också helt emot nationalism och sådan skit som inte tjänar något vettigt syfte. Men även om bandet är lite politiska i sin musik så är ju vi på Hallowed inte det minsta politiska så vi lämnar den biten där och fokuserar nu på musiken – men visst är Trump djävulskt ful… och tur att inte jimmie åkesson var på framsidan för då hade skivan hamnat direkt i soporna.

Det handlar om sådär fräsig boogierock som vi hört från band som bland andra Status Quo, vilket förstås inte torde överraska er som läser Hallowed eller läste första stycket. Tretton låtar får vi och en speltid som känns ganska sansad och addera till det en schysst variation och du får ett album man inte direkt tröttnar på, förutsatt att man gillar den typen av musik förstås. Visst kan man anmärka på bandets innovativa förmågor men det är snyggt producerat med skönt sväng och bra driv, hyfsad sångare dessutom. Klassisk och skön rockmusik i bästa Status Quo-anda, så kan man väl beskriva det.

Bra album, det börjar med Stomp som är ett riktigt bra inledande spår som man kan ha som soundtrack när man stampar ner diktatorer i sanden. Jag gillar speciellt åttonde spåret Julia som är riktigt bra och som jag gärna kan spela många gånger om. Status Quo-covern är en snygg återkoppling till bandets förflutna även det inte direkt tillhör de bästa låtarna på albumet. För övrigt tycker jag att avslutningen av albumet är lite sämre än inledningen, det går lite nedför efter Julia kan man kanske påstå men inte speciellt mycket och det är ett riktigt tilltalande album som jag varmt kan rekommendera.

Slutsatsen blir att om man kan ha överseende med bandets radikala idéer om fred, vänskap, respekt och så vidare är det ett alldeles utmärkt album med sköna låtar och bra melodier. Det är ett trevligt album och definitivt det bästa albumet jag hört från Piledriver så här långt. Så det är ett gäng fula figurer på framsidan av rockväggen men det är definitivt värt att smyga sig in bakom den för att få en dos av positiv och trevlig rockmusik.

Label: Rockwall Records
Tre liknande band: Status Quo/Foghat/Slade