Video Edit & Post Production: Stefan Kaufmann
Photography: Markus Mielek
Cover art & Booklet design: Thomas Ewerhard

Released 2017-06-09
Reviewed 2017-05-20

piledriver.eu

Piledriver följer upp sitt senaste album med att släppa en blåstråle och dubbeskiva från deras 20-årsjubileumskonsert på Stadthalle i Wattenscheid. En konsert där de förstås bjuder oss på sina egna låtar men också på klassiska Status Quo-hits, vilket är logiskt med tanke på att de är ett hyllningsband till britterna. Och det är hela 130 minuter boogie rock vi bjuds på, allt väl filmat och snyggt inspelat om än kanske lite stelt och konventionellt men å andra sidan är det väl inte annat att förvänta sig av ett band som hyllar ett band som kallar sig oföränderligt tillstånd.

Det handlar som sagt om boogie-rock med bra energi, fint driv – kanske inte lite elegant och självklart som den vi hört från inspirationskällan Status Quo men definitivt inte alltför långt från dem heller. Det har ju ganska väl emulerat jeans och t-shirt-stilen också så det är väl inte alls otänkbart att dem som gillar britterna också gillar dessa tyskar. Ljudproduktionen är ganska bra även om man inte direkt får någon vidare känsla av publiken som jag kan tänka mig rycks med en hel del av bandets medryckande musik, det är trots allt musik som gör sig alldeles utmärkt på scenen framför en entusiastisk publik och jag kan inte tänka mig annat än att de underhåller publiken på plats även om man inte får se mycket av den.

Videoproduktionen känns väldigt konventionell, välgjort med okej klippning och tempo – fantasilös är väl den anmärkning man kan ha, men fantasi är nog inte direkt något man ändå förknippar med Piledriver. Det är det välbekanta både i musik och video, kanske är det människans märkliga behov av oföränderlighet som gjort att bandet kunnat leva och frodas i över tjugo år nu. Inget snack om att de gör vad de gör bra men det är inte direkt så att de bidrar med något vi inte hört förr, en ansenlig portion av detta alster är till och med gjort av ett annat band förr och det bandet har i sig lyckats väl med flera covers, till exempel Rockin’ All Over the World som vi får höra och se på denna blåstråle.

Det är inte originalitet som är försäljningsargumentet för Piledriver, kanske är det den lättillgängliga och underhållande musiken. Jag tycker trots allt att det trots allt är en schysst blåstråle med bra musik och tillräckligt schysst video. Visst hade ljudet kunnat vara i surround och publiken mer visuell och audiell men överlag är det trots allt snyggt och bra även om jag personligen hade kunnat skippa solodelarna, kanske framförallt trumsolot som bara känns som utfyllnad.

Man kan väl helt enkelt konstatera att boogiebröderna i Piledriver fortfarande känns väldigt vitala trots att de gjort boogierock i över 20 år. För er som gillar status quo i livet är detta definitivt något att addera till skiv- och filmsamlingen.

Label: Rockwall-Records
Status Quo/Foghat/Slade