Andrea Paglierini - Bass guitar
Andrea Giovanetti - Drums

Malsanity (2017)

Released 2018-02-02
Reviewed 2018-01-31

spiderrock

Bra grejer från Italien, är det så man ska beskriva Malet Grace? Ett band som släppte debutalbumet Malsanity förra året och nu släpper sin första EP, en EP de kallar Humanocide. Det är en EP som ser snygg ut om man ser till omslagsbild, men det gäller att passa på snabbt för den fysiska utgåvan kommer bara i 100 exemplar. Det ser spännande ut om man tittar till omslag och till låttitlar och så vidare, psykotiska missanpassade och så vidare, låtarna känns som en dramatisk saga, men hur är det med det musikaliska?

En ganska tung och rivig EP med ganska stor dynamik, lite progressivt och ganska djupt. En EP med en dramatisk känsla och stor variation tycker jag. Proggig thrash metal kanske man kan beskriva det som när det handlar om att beskriva hur det låter rent stilistiskt. Sex spår med skönt driv och bra energi, de är lite riviga och har en schysst sångare med en röst som passar utmärkt till musiken. Det tar 24 minuter att spela sig genom de sex spåren och man får bra variation, det känns som en bra speltid och ett album man kan spela om och om igen om man önskar.

När jag ska försöka beskriva vad jag tycker om Humanocide kan jag väl konstatera att det är en riktigt trevlig EP, de sex låtarna håller god kvalité rakt igenom. Speciellt bra tror jag att fjärde låten Sometimes I Need to Die och avslutande A Compensation of Souls är, dessa är riktigt minnesvärda höjdpunkter på en EP som jag inte tycker har några större svagheter. Och jämfört med förra årets album är känslan att bandet har tagit ett steg framåt och gör det snäppet bättre nu.

En excellent EP, så kan man snabbt sammanfatta Humanocide. Den är spännande, dramatisk och har ett bra djup, riktigt underhållande och helt klart rekommenderat. Jag tycker definitivt att man ska kika närmare på detta album om man gillar de liknande banden, eller om man gillar lite rivigare halvproggig metal med skön dynamik och variation. Vi kan avsluta med lite italienska: molto bene!

Label: Spiderrock Promotion
Tre liknande band: Megadeth/Metal Church/Fates Warning