Producerad av Jonas Beijer
Mixad och mastrad av Olof Berggren
Omslagsfoto/vykort: Niklas Lövgren

Released 2018-01-26
Reviewed 2018-01-25

mabe.nu

Mäbe hörde rösten i radion säga hans namn och sedan kanske han satte samman en EP som bjuder på sex eller sju låtar beroende på vilken version man väljer, avslutande sjunde spåret är bonusen. Mäbe beskrivs som ett fräscht inslag på den svenska rockscenen och att hans mörka rockmusik öppnat ögon på både kritiker och publik. Jag gillar Mäbe, det ska jag erkänna – jag tycker framförallt att hans första album träffade likt en i närheten exploderande handgranat. Även senaste albumet var mycket trevligt så det var ju inte utan en del förhoppningar jag tog mig an detta nya alster.

Ännu kan musiken beskrivas som mörk… suggestiv… vacker… dynamisk… kanske att det saknas en riktigt ösig låt men det är bra dynamik i de sju spåren jag lyssnat på om och om igen. Och egentligen räcker de fyra orden mycket väl för att beskriva denna EP, det börjar snyggt med titelspåret och sedan fortsätter det med sex spår till. Ganska varierat är det och det känns faktiskt ganska kort, nästan lite för kort. Jag tycker också att man kan beskriva det som en EP med ett ganska stort djup, väldigt fin dynamik mellan mörkret och ljuset. Dessutom passar Mäbes röst utmärkt för att förmedla lyriken som jag tycker står i större fokus än på något av de tidigare albumen jag hört, nästan som att det byggts för att föra fram just denna lyrik.

Bra som fan! Så kan jag väl beskriva mitt intryck av denna mycket trevliga EP som jag definitivt tycker är värd att titta närmare på. Jag kan inte se några svagheter, alla spår är av hög klass och det är riktigt trevligt att lyssna på dem om och om igen. Femte spåret Mantra är det som kanske sticker ut mest för mig, första spåret och det avslutande bonusspåret sticker också ut lite men jag tycker att alla spår håller riktigt hög kvalité och som någon recensent skrev så är den som missar denna skiva dum i skallen.

En EP att sätta tänderna i, en mycket fin EP som förtjänar att höras av alla som uppskattar bra rockmusik. Det kan beskrivas som ett sant nöje att lyssna på denna mycket trevliga EP och jag rekommenderar att ni tittar närmare på den, det vore som sagt väldigt dumt att missa en högkvalitativ EP som denna. Och kanske att rösten i radion säger Mäbes namn och spelar hans musik, det är definitivt musik som förtjänar uppmärksamhet. Ett mörkt… suggestivt… vackert… dynamiskt kvalitetsverk!

Label: Twofaced Productions
Tre liknande band: Thåström/Imperiet/