Producerad av Jonas Beijer i Salong Otilla och Studio Sonics i Trollhättan 2007
Mixad av välkände Roberto Laghi (In Flames, LOK, Mustasch m.fl.) i Oral Majority/Studio Bohus 2007.
Mastrad av Tomas Ferngren hos Dicentia i Göteborg 2009.

Släppt 2010-04-16
Recenserad 2010-04-20

mabe.nu

Mer musik på svenska, det har varit ett par sådana skivor på sista tiden, vilket förstås kan nämnas vara okej med tanke på att jag inte behöver översätta dem. Mäbe är tydligen en snubbe som haft en historia med Deathstars eller något sådant, läste inte så noga men det verkar som det pushas en del för att försöka sälja denna debutskiva som spelades in redan 2007 men inte kom förrän nu förstås.

Musikaliskt är det mörk, suggestivt, vacker och dynamiskt, ja åtminstone säger websidan det och i viss mån kan jag väl förstås instämma i den saken. Det är rockmusik framförd på svenska med element av vad jag just nämnde. Produktionen är ren och snygg, det är en modern produktion helt enkelt, något som förstås gäller de flesta skivor som släpps idag.

Jag slås redan från början egentligen av att det är överraskande bra, namnet och omslaget lovade inte speciellt mycket så det kan ju sägas vara en positiv överraskning. Redan inledande Introvert - Ett Annat Koncept är ett imponerande par spår som lovar väl inför resten av skivan. Nästa spår Alla Hjärtans Dag är riktigt bra faktiskt, skönt sound, bra sång och starkt låtskrivande gör det till en bra låt och den lyfter skivan till högre höjder. Efterföljande spår är också bra, speciellt spår tio Väntrum som är riktigt grymt. Han sjunger om hur han exploderar som en handgranat, det är genialitet eller galenskap beroende på hur du vill tolka saker.

Jag vet inte direkt vad mer jag ska säga om denna skiva, det är lite grann som att den exploderar likt en handgranat och sedan imploderar i mitt huvud med sin grymma musik, en sådan där skiva som slår ner likt en bomb i och med att den överraskar så mycket. Det är alltid kul när något man inte tror på är bra.

Kort sagt kan jag verkligen rekommendera denna skiva, mer orkar jag inte skriva om den.

Bolag - Twofaced productions/Sound Pollution
Tre liknande band - //