Mastered by Amor Appelbaum
Artwork by Jérôme Oudot Trëz

Released 2018-02-23
Reviewed 2018-02-14

lizzard.fr

metalville

Shift är ett nytt album från franska trion Lizzard som har tre album i bagaget, det första ska ha släppts 2008. Inte det mest spännande skivomslaget jag sett men bandets musik har hyllats av vissa för att vara originell och så vidare, det borde ju betyda att det finns något spännande där – eller? De verkar lägga mycket fokus på turnerande med tanke på hur mycket som står om just den saken i pressmaterialet, då tycker man ju att deras låtar kanske borde vara av en sådan karaktär att de passar bra att spelas live och kanske är det mer ös och energi på dem live än på skiva.

Artrock kallas det och jag har sett dem jämföras med band som Tool, King Crimson, Pain of Salvation och så vidare. Det sistnämnda kanske ganska mycket med tanke på att det är lite proggig snyggt producerad rock i midtempo, inte ett album med alltför mycket fart eller variation. Riktigt snygg produktion tycker jag, och sångaren är bra men det saknas lite dynamik och mer djup hade definitivt inte skadat. Det känns som ett ganska långt album tycker jag, ändå är det omkring 45 minuter vilket i sig inte är överdrivet långt, men i detta fall blir det långt.

Fantastiskt tempofattigt och energilöst, så kan man beskriva detta album. Det är i grunden bra men det känns som att de inte riktigt levererar musik av den kaliber de kan – för det första skulle de behöva låtar med bättre driv och bättre fart. Det behövs också mer energi och mer dynamik i ljudbilden, som helhet känns det som ett ganska platt album – ett välgjort och platt album. Det kanske är mer tilltalande för den som gillar bandet än för mig som lite mer generell musikfanatiker.

Trött och kanske lite fantasilöst, så kanske man kan sammanfatta detta album. Kanske för den som gillat bandet sedan tidigare men annars har jag faktiskt svårt att se att någon verkligen ska tilltalas av detta album. Det låter generellt väldigt bra och så vidare men låtmaterialet är alldeles för sömnigt för att gripa tag i mig och det är ett sådant där album som jag i bilen gärna byter mot USB-stickan som alltid sitter i bilstereon och som innehåller betydligt mer intressanta album än detta. Nej, Lizzard imponerar inte på mig, Shift är definitivt ett album man med gott samvete kan missa.

Label: Metalville
Tre liknande band: Tool/King Crimson/Pain of Salvation