Rou Reynolds (tr. 5)
Masato (tr. 13)

Released 2018-08-03
Reviewed 2018-08-19

crossfaith.jp

unfd

Japanska Crossfaith har jag redan skrivit om i år, deras EP Wipeout fick ett hyfsat gott omdöme av oss och nu kommer nästa album där Ep-skivans trevligaste spår återfinns bland de tretton som albumet bjuder på. Ex Machina heter albumet och det kan väl inte direkt beskrivas som den mest finurliga titel någon satt på ett album men omslaget är ganska fränt så jag kan överse med Deus Ex Machina som är en titel som använts otaliga gånger. Och jag tror väl inte att jag behöver berätta vad det betyder, för det tänker jag inte göra.

Att beskriva Crossfaith musikaliskt kan göras på många sätt men electronicore måste vara den roligaste beskrivning jag hittat, det är väl lite rock, metal, metalcore, elektronisk dansmusik och så vidare som mixas i en ganska intressant mix. Crossfaith kan beskrivas som havandes en ganska egen stil och har en del fräscha idéer så de är faktiskt ganska spännande ur ett kreativt perspektiv. Det nya albumet är 46 minuter långt och ganska energiskt medryckande, inte jättevarierat och kanske inte heller så klämkäckt som jag hade önskat. Men det är en snygg produktion även om jag kanske inte tycker att sångaren glänser genom hela albumet, han har bra energi men blir lite monoton ibland men dynamiken piffas upp av lite gäster.

På det hela taget är det ett schysst album, jag gillar vad jag hör, Crossfaith känns spännande tycker jag. Men är de så värst bra? Där är jag mer ambivalent, det bästa som Wipeout och Freedom känns väldigt trevligt men stora delar av albumet känns mindre fängslande och på det hela taget blir det nog ett album som hamnar i mitten av betygsskalan för min del. Ex Machina är ett underhållande men kanske inte ett fantastiskt album, det lär utan tvekan tilltala Crossfaiths fans och säkerligen många andra med dem men det lär nog inte gå till historien som ett av 2018-års mest minnesvärda album för någon annan än bandets fans.

Slutsatsen blir helt enkelt att Ex Machina definitivt kan vara ett album värt att kika närmare på, speciellt om du gillar lite mer modern metal/metalcore. Det blir en försiktig tumme upp för japanerna och deras senaste album, jag skulle nog kunna addera det till skivhögen utan att bli besviken och jag skulle tro att den som är Crossfaith-fanatiker får en liten högtidsstund.

Label: UNFD
Tre liknande band: Enter Shikari/Beartooth/Skindred