Common Dreads (2009)
A Flash Flood of Colour (2012)
The Mindsweep (2015)

David Kosten – additional keyboards, programming
Will Harvey – violin
Augusta Harris – cello
Julz Baldwin, Eman Kwenortey, Nathan Killham, Jamie Whymark, Alex Cribbs, Jack Goodwin, Lee Jeffrey, Matt Pondell, Arun Chamba, William Tallis, Matt Knowles, Daniel Griffin, Nathan Barlow, Adam Holdsworth, Zac Houili, George Rockett, Ben Gibson, Patrick O'Hanlon, Clementyne Lavender, Danny Price, Jonathan Kogan, Leo Taylor, Hollie Robinson, Zoe London, Lee Burgess, Ian Drayner, James Power, Corinne Cumming, Fraser Woodhouse, Pip Newby – gang vocals

Recorded at Angelio Studios and Muttley Ranch
David Kosten – producer, mixing, recording
Rou Reynolds – producer, additional recording, art direction
Tim Morris – recording
Luke Gibbs – studio assistant
Bob Ludwig – mastering (CD/digital)
Stuart Hawkes – mastering (vinyl)
Richard Littler – design, layout, photo edits
Ian Johnsen – art direction
Jennifer McCord – band photo
Modo – artwork ("machine")
Agata Wolanska – object photos

Released 2017-09-22
Reviewed 2017-11-14

entershikari.com

pias

Brittiska bandet Inträd Shikari är tillbaka med deras nya album sparken, ett album med ljusblått skivomslag och ett med vissa låtar som det slår gnistor om. Kanske är det bra att jag inte är en tidigare kännare av detta band som uppenbarligen är ganska populärt, jag har sett att de fått utstå en del sågningar eftersom de tydligen dragit sig i en mer poppig inriktning. Personligen slogs jag av vilken vass inledande låt de erbjuder, hur medryckande och trallvänlig som helst – riktigt jävla bra helt enkelt. Och det är inte direkt det enda vassa som erbjuds på detta album som jag tycker är schysst rakt igenom, inga direkta svagheter och de poppiga inslagen är vad som gör detta album värt att lyssnas på.

Post Hardcore har jag sett som beskrivning av Enter Shikaris musik och det kanske stämmer, men det är lite poppigt och lite punkigt – lite politiskt kan man höra när man lyssnar lite mer på texterna. Snygg produktion, bra sångare, bra energi – det är ett album med bra driv från inledning till avslutning. Kanske att titelspåret som fungerar som intro hade kunnat överhoppas men det är väl ingen större grej. Annars är det ett album med schysst variation, ganska stort djup – ett lättillgängligt men ändå hållbart album. Och speltiden är dessutom sansad, ungefär 40 minuter lång fördelat på elva spår där alltså det inledande titelspåret är ett kort introspår. Det är ett kul album helt enkelt, ett album som har mycket att erbjuda men kanske mindre till dem som uppskattat bandets tidigaste alster om man ska tro vissa recensioner.

Jag tycker att detta är ett riktigt underhållande och ett riktigt bra album med genomgående trevliga låtar så det blir definitivt tummen upp för britterna och deras femte album. Bäst är The Sights som är det första riktiga spåret som jag tycker är riktigt trevligs med väldigt bra och medryckande refräng. Take My Country Back är ett annat spår som är lite minnesvärt, kanske en känga till alla dessa som tycker att deras länder ska tas tillbaka från invandrare och så vidare. Live Outside är också ett trevligt spår och egentligen skulle jag väl egentligen kunna räkna upp alla spår men det tänker jag inte göra, det är ett album som jag inte tycker har några svagheter – förutom möjligtvis det inledande titelspåret som är ett ganska intetsägande intro.

Därmed blir det ganska enkelt att konstatera att detta album är en höjdare som definitivt kan vara värd att titta närmare på – eller ska jag säga att den är värd att titta närmare på? Ett album som helt enkelt är värt att rekommendera till alla som uppskattar trevlig och medryckande musik. Kanske kan man säga att det slår gnistor om detta album, åtminstone när jag lyssnar på spåret The Sights.

Label: PIAS
Tre liknande band: Fotocrime/Refused/Sick of It All