武德 (Bu-Tik) (2013)

Randy Blythe

Released 2018-10-12
Reviewed 2018-10-08

chthonic.tw

ciong zo idea corporation

Inte varje dag man stöter på Taiwanesisk metall av det svarta slaget, speciellt inte sådan där sångaren också råkar vara en högt uppsatt politiker. Det är bandets åttonde album och det första sedan 2013, också det första med en politiker bakom mikrofonen. Albumet kallas 政治 för den som talar taiwanesiska och Battlefields of Asura för den som talar engelska, det talas om taiwanesiska odödliga och äventyr och så vidare – kanske handlar det om äventyr bland det övernaturliga och sådant, kanske spelar det egentligen ingen roll utan det handlar om musiken.

Musiken som kan beskrivas som black metal med inslag av klassiska taiwanesiska tongångar. Det påminner en hel del om en del andra asiatiska svartmetallband med liknande idéer. Ganska tungt, mycket melodi, ganska äventyrligt och varierat. Det är ett album med stort djup och bra produktion – sånginsatsen tycker jag också kan beskrivas som bra och intressant. De behåller det dessutom till en sansad speltid fördelat på elva spår och 40 minuter och jag skulle väl vilja påstå att den som gillat bandets tidigare alster med största sannolikhet kommer att känna igen bandet nu också och troligen även gilla vad de hör.

Starkt album med enbart vassa låtar, jag ser inga direkta svagheter här utan det är underhållande från inledning till avslut och det bör tilltala dem som gillar svartmetall med asiatiska undertoner och förstås den som gillar Chthonic. Alla spår är vassa och jag kan inte direkt påstå att jag har någon favorit som jag tycker sticker ut i jämförelse med de övriga spåren, det är kanske det där lilla extra som saknas för att det ska bli ett alldeles fantastiskt album. Men även om det inte är fantastiskt så är det ett starkt album, ett som definitivt är värt att kika närmare på om man uppskattar den svarta metallen.

Freddy och hans gäng har satt samman ett väldigt trevligt album med bra låtar, och tack vare variation och stort djup är det ett album man kan lyssna på massor av gånger utan att tröttna. Med så mycket text framtvingad kan vi konstatera att det nog varit värt väntan för de fans som väntat sedan senaste albumet, kul album!

Label: Ciong Zo Idea Corporation
Tre liknande band: Bloody Tyrant/Black Kirin/Whispered