Covert & booklet artwork by Vladimir Barkov
Booklet artwork by Claudio Brenig

Released 2018-07-27
Reviewed 2018-08-08

chriscaffery.com
metalville

Chris Caffery är förstås en välkänd musiker som är känd från band som Savatage och Trans-Siberian Orchestra med flera och nu släpper han ännu ett album under sitt eget namn. Föregångaren från 2015 fick ett gott omdöme från oss och detta album har åtminstone ett snyggare skivomslag, riktigt grymt skivomslag tycker jag att det är. Definitivt ett lockande skivomslag, men det ska ju självklart vara ett vasst album också men kan det gå snett med Caffery och i rollistan finns också Del Vecchio på keyboards vilket gör det bra.

Caffery bjuder oss på lätt progressiv tungmetall/hårdrock med schysst energi och riktigt vass produktion. Det för tankarna i riktning mot band som Savatage, ganska tungt och så vidare. Hyfsat varierat dessutom, och jag tycker att speltiden känns sansad och väl avvägd. Chris sjunger dessutom helt okej, inte fantastiskt men jag tycker att han gör ganska bra ifrån sig och hans röst passar bra till den stil som albumet bjuder på. Det känns kanske inte så fräscht som jag hade förväntat mig och det är ett album som också kräver att man spelar det ett antal gånger innan albumet sätter sig.

Chris bjuder oss på ett fint album med schyssta låtar som är intressanta och har ett bra driv, kanske lite fantasilöst eller åtminstone inte så fräscht som jag hade hoppats. Jag tycker personligen att föregångaren är bättre än detta album och det innebär också att jag sätter betyget mitt i skalan. De som gillat Cafferys tidigare material kommer att gilla detta album, det är tilltalande på många sätt och låtarna är bra, speciellt titelspåret och Magic Man men ingen av låtarna sticker ut som superhit. Men jag skulle inte vilja påstå att det finns några större svagheter heller, det skulle i så fall vara att det inte är lika fängslande som de bästa albumen där Caffery varit med.

På det hela taget tycker jag att det är ett mycket trevligt album och om du uppskattar föregångaren och album av Savatage tycker jag definitivt att du ska titta närmare på det. Det finns dock betydligt mer intressanta album i Cafferys katalog och det är väl egentligen bara omslaget som överträffar det föregående albumet. Kul album men ingen superhit får bli min slutkläm idag.

Label: Metalville
Tre liknande band: Savatage/Circle II Circle/Jon Oliwa's Pain