Mastered by Ed Woods
Artwork by Jan Yrlund

Released 2017-10-27
Reviewed 2018-01-15

angelnationofficial.com
inner wound

Angel Nation har en riktigt vass sångerska, imponerande till och med. Ganska snyggt skivomslag har de dessutom fått på sitt andra album, det första under namnet Angel Nation, det första kom 2014 under namnet EnkeliNation. Aeon heter det nya albumet som innehåller tio spår där vi alltså får höra Elina Siiralas mycket fina stämma, men jag är inte så säker på att så mycket mer av det vi får höra är så överdrivet imponerande.

Det handlar om melodiös metal, kvinnofrontad sådan. Det finns inslag av klassiskt i det musikaliska med Siiralas mor gästandes som violinist, inte direkt nyskapande kanske men snyggt producerat. Och på tal om vad det inte är, varierat är inte heller och det är något som slår mig när jag lyssnar på albumet som jag tycker har en ganska förutsägbar låtlista. Denna brist på variation slår väl mig egentligen mest i form av att albumet känns lite väl långt trots en speltid på 45 minuter, vilket normalt brukar kännas ganska lagom för ett album i denna genre. Det hade inte heller skadat med lite större djup, det känns lite tamt och kanske lite fantasilöst.

Aeon känns lite stelbent och som att det är ett album som inte riktigt når sin fulla potential. Visst, det är inte dåligt och låtmaterialet kan beskrivas som bra och sången är som sagt väldigt imponerande från en kompetent klassiskt skolad sångerska. Men det ensamt kan inte riktigt bära detta album, inte längre än till ett betyg mitt i skalan. Jag skulle vilja påstå att de är lite för fega, de skulle nog behöva ta ut svängarna lite mer och ner känsla hade definitivt inte skadat. Ni som gillar den här typen av musik kommer nog inte tycka illa om detta album, frågan är väl bara om de kommer att tycka väl om det.

Med lite mer djup och lite mer fantasi hade detta kunnat vara ett alldeles utmärkt album, nu når de inte riktigt hela vägen för mig. Det är som jag redan varit inne på ett bra album överlag och den som gillar de tre liknande banden eller band i deras genre bör definitivt titta lite närmare på detta album, men jag är ändå lite tveksam till att det är ett album som verkligen kommer att imponera överdrivet mycket på någon.

Label: Inner Wound Recordings
Leaves' Eyes/Visions of Atlantis/Xandria