Nicolas Sanson - bass
Adrien Frézal - guitar
Junior Rodriguez - voice

Released 2018-05-10
Reviewed 2018-07-16

melancholia records

Ackeron från Frankrike hamnar under luppen idag, det är deras debutalbum Polarity som jag kikar närmare på. Ett album med ett inte jättespännande omslag och sju spår som kommer som digipak i begränsad upplaga eller som digitalt album. Ett band som bildades ur askan av Blessing Sins och som har jobbat länge med att färdigställa detta debutalbum som nu alltså släppts av franska Melancholia Records.

De jämförs i pressmaterialet med band som Gojira, Architects, Textures och Soilwork, vilket torde borga för att de skapar musik som inte kanske helt enkelt kan placeras i ett fack. Svängig modern metal med bra driv och energi, mestadels vrålig sång, lite lik den man brukar höra hos hardcore-/metalcore-band. Det varieras dock med lite klarsång och de bjuder även på lite oväntade inslag här och där vilket alltid är positivt. Dessutom håller de allt kort och producerar bra så chansen borde vara ganska stor att lyssnaren uppskattar detta album – som dock trots den korta speltiden gärna hade fått vara lite mer varierad, speciellt när det gäller sången.

Ett bra album skulle jag ändå vilja påstå, sången är väl lite sådär tycker jag och slår mig aldrig som fantastisk, inte heller tycker jag att det kommer med något riktigt fräscht – det handlar mest om grepp som prövats och används många gånger förr. Men visst gör de vad de gör riktigt bra och jag har svårt att se att man verkligen skulle ogilla ett album som detta. Det är ganska medryckande och svänger bra, ganska kul tycker jag nog att det är även om jag saknar lite mer variation – om fler låtar hade varit som inledande Hold Me Now hade det nog varit utomordentligt bra men nu är den låten betydligt bättre än allt annat på albumet.

Lagom betyg för ett lagom bra band, så kanske man kan sammanfatta detta album. Det börjar snyggt och det håller väl intresset någotsånär, dessutom kan man väl inte direkt ogilla albumet så visst finns det anledningar att kika närmare på det. Jag skulle dock inte oreserverat rekommendera Ackerons debut Polarity men visst har den sina förtjänster och kan vara värd några minuter av din tid.

Label: Melancholia Records
Tre liknande band: Gojira/Textures/Architects