Produced and mixed by Lars Rettkowitz at KR Music
Mastered by R.D. Liapakis at Music Factory/Prophecy Studios
Cover artwork by Stan W. Decker

Released 2017-01-13
Reviewed 2017-01-05

victoriusmetal.net

Ett segrande band från Tyskland släpper sitt fyrde album om vi ska tro pressmaterialet som stavade fjärde fel. Det har väl inte det mest lockade skivomslaget och en titel Heart of the Phoenix kan knappast beskrivas som vare sig originell eller speciellt intresseväckande. Och det blir väl knappast bättre på den fronten när man väl sätter igång och spelar låtmaterialet, som låter väldigt genretypiskt ofta med klämmiga refränger och så vidare. Ganska typisk power metal skulle jag vilja kalla det.

Hyfsat bra produktion men ingenting som sticker ut i jämförelse med det mesta vi hört ur genren. Det låter moget och välgjort, hyggligt varierat men också väldigt förutsägbart och det är egentligen bara det avslutande spåret som bjuder på något lite överraskande. 46 minuters speltid är inte alltför långt i tid mätt men jag tycker att stora delar av albumet inte direkt engagerar mig som lyssnare, det börjar bra innan det somnar av ganska ordentligt för att sedan tillfälligt vakna upp och bjuda på det bästa spåret som avslutning.

Det är ett helt okej album, det finns ett par semihits vilket gör att det kanske känns snäppet mer intressant än ett av alla dussinalbum som konstant dyker upp i denna och alla andra genrer. Därmed inte sagt att jag varmt rekommenderar albumet till alla, men ni som gillar power metal av den lite kraftigare tyska modellen kommer säkert att finna detta tilltalande. Första spåret, titelspåret och det avslutande spåret är riktigt bra men det finns också ett parti från titelspåret till avslutningen som känns väldigt intetsägande. Det är definitivt en svaghet hos detta album som i slutändan ändå känns ganska bra även om det kanske inte direkt fångar så värst mycket av mitt intresse.

Slutligen kan jag inte påstå att bandet riktigt bjuder på någon triumferande musikalisk viktoria men visst finns där element att bygga på för att skapa ett vinnande album i framtiden. Det här känns dock mest som något för power metal-samlare, ett bra album som har några schyssta inslag men som inte direkt sticker ut.

Helloween/Mystic Prophecy/Wizard