Recorded at Chromaticity Studios
Produced by Pedro J.Monge

Released 2017-11-07
Reviewed 2017-12-20

vhaldemar.net
fighter records

Spansk ösig power metal med kraft och med energi, det är vad Vhäldemar bjuder oss på. Och de ställer sig mot alla kungar på sitt femte album, de släppte debuten 2002 och andra albumet 2003 innan de hade ett längre uppehåll fram till 2010 – senaste albumet före detta kom 2013. Det femte eposet ser definitivt power metalliskt ut och det är svårt att inte låta tankarna vandra i riktning mot Manowar, Majesty, Wizard och den gruppen av band med starka krigare på framsidorna – av de tre nämnda låter det mest som Wizard.

Ett bra producerat album, hyfsad sångare som passar in väl i bandets ljudbild – han har pondus nog att bära låtarna. Det bjuds också på hygglig variation även om tempot ofta är högt och låtarna riviga, man hinner definitivt inte tröttna eller tycka att de elva spåren som tar 40 minuter att spela sig igenom känns långdragna. Inte direkt banbrytande stilistiskt men de håller en bra balans mellan det sådär lagom töntiga, det familjära och det fräscha vilket gör att det känns precis lagom töntiga för att gå hem hos en ganska bred publik.

Riktigt bra album, Against All Kings trycker på precis rätt knappar för min del och för din del också. Det är bra låtar rakt igenom och det är bra ös rakt igenom, det är ett lite lagom töntigt och samtidigt fantastiskt underhållande album. Det blir definitivt tummen upp för låtar som inledande Metalizer, I Will Stand Forever, Vulcano, med flera. Det man kan se som en svaghet är ju att de kanske inte direkt nyskapar, men ibland spelar inte det någon roll och tack vare sin kompromisslösa infallsvinkel skapar de musik som borde tilltala i stort sett alla som gillar hårdrock.

Det är bara att varmt rekommendera att ni alla tittar närmare på detta album, det är faktiskt riktigt vasst. Vhäldemar är egentligen inte speciellt bra på speciellt mycket, sångaren har taskig accent och ingen överdrivet bra röst, musiken är inte speciellt unik eller fantasifull och så vidare – men helheten är skitbra och det är trots allt helheten som gäller och den är grymt bra. Against All Kings är ett riktigt vasst album och jag avslutar helt enkelt denna recension med att rekommendera att ni tittar närmare på det.

Label: Fighter Records
Wizard/Stormwarrior/Mystic Prophecy