Lyrics by Bastian Rose
Cover and booklet art by Anne Gönner

Released 2017-09-29
Reviewed 2017-08-30

vanish-metal.com
fastball music

Idag hamnar tyska Vanish under mitt granskande öga och utsätts för mitt kritiska öra. Det handlar om bandets tredje album som har fått namnet The Insanity Abstract och ett omslag som kanske inte kan beskrivas som det snyggaste i världshistorien. Men man ska ju inte döma ett album efter dess omslag, och häftet är ganska snyggt formgivet innanför det inte alltför spännande omslaget. Debuten kom för strax över ett decennium sedan och senaste albumet såg dagens ljust 2014 och det här albumet ska tydligt sparka röv ordentligt och gripa tag i dina kulor, antagligen inte ett album för kvinnorna då – om vi ska tro pressmaterialet.

Det handlar om power metal med inslag av progressivitet och thrash, med klämkäcka refränger, starka melodier, ordentligt driv och tyngd skapar Vanish ett ganska klurigt album. Lätt att ta till sig men ändå med ett djup som gör att du kommer att höra nya inslag varje gång du lyssnar. Ett album med ett dussin spår och genom dem får vi höra en ganska stor variation, en bra produktion och en hyfsat vass sångare. Inte ens en speltid på över timmen känns för lång när jag lyssnar igenom detta album om och om igen. Det är kanske lite onödighetskänsla över introt men den kommer till en vass inledning och flera andra vassa spår genom albumet.

The Insanity Abstract är ett riktigt kul album, på alla sätt. Det är ett album med genomgående kvalitativa låtar där den långa avslutningen tilltalar mig allra mest. Förutom introt kan jag inte se att album har någon direkt svaghet, det är helt enkelt ett riktigt vasst album och även om det kanske inte är en av de absoluta superhöjdarna detta år så är det definitivt riktigt bra och jag skulle vilja påstå att det är en riktigt stark positiv överraskning. Vanish har helt enkelt satt samman ett riktigt tilltalande album, på alla sätt.

Mycket mer än så behöver jag nog inte skriva, det är helt enkelt ett album som sparkar röv med det mesta som släpps nuförtiden – en riktig fullträff helt enkelt. Gillar du progressiv power metal ska du helt enkelt inte missa vad Vanish har att erbjuda för att det är riktigt bra, och riktigt underhållande. The Insanity Abstract är helt enkelt ett album att titta närmare på helt enkelt.

Label: Fastball Music
Tre liknande band: Eldritch/Icycore/
Queensrÿche