Niko Santaniello - Engineering
Artwork by Simone Bertozzi

Released 2015-11-06
Reviewed 2015-11-11

eldritchweb.com

scarlet records

Italienska Eldritch är tillbaka igen, en högtidsstund för alla som gillar progressiv power metal med driv och fantasi. Förre årets alster var väldigt trevligt tyckte vi på Hallowed och nu kommer bandets tionde album, Underlying Issues heter det och det har en trevlig nickning tillbaka mot min första bekantskap med Eldritch som skedde 2003. Inte lika snyggt skivomslag som senast, men det är trots det ett ganska coolt omslag som andas progressivitet och fantasi.

Progressivitet, energi och fantasi har nog alltid präglat Eldritchs musik och det gäller detta album också, det är distinkt Eldritcht med tunga melodiösa stycken, medryckande refränger, Terrence Hollers lysande sånginsatser. Bra variation, fantastisk produktion får vi förstås, dessutom kan du addera låtar med stort djup och mycket detaljer till ting som präglar detta album. Och Slowmotion K Us som jag för första gången hörde när jag recenserade Eldritchs Portrait From the Abyss Within en låt som fortfarande ett dussin år senare känns lika grym som den gjorde då, och den passar oförskämt bra in på detta album och det är inte för att dessa album låter speciellt lika utan för att de sömlöst kan byta låtar mellan albumen som trots det alla känns distinkt olika. Speltiden är också bra på detta album.

Ja, vad ska man säga? Eldritch fortsätter att leverera fantastisk musik, det här är ett album som är minst lika bra som sin föregångare, Hollers sånginsats är som förväntat en spark i fejset och musiken är direkt men ändå komplex och progressiv. Eldritch är nog italiens bästa band att kontinuerligt slänga ur sig fantastiska album som alltid imponerar, alltid känns fräscha men ändå distinkt Eldritchiska är definitivt väldigt imponerande. Detta album är måhända inte deras bästa men det är definitivt ett album väl värt att lyssna på och imponeras av, så många bra låtar att man inte gärna slutar lyssna. Imponerande är nog rätt ord för detta och för andra dagen i rad blir det sex poäng, det roliga är också att det är ett band på samma bolag och ett album som släpps på samma dag som fick samma finfina betyg igår.

Missa inte detta! Det här är utan tvekan en av årets höjdpunkter, och Eldritch förtjänar definitivt alla superlativer de kan få, det är bara lyssna och du kommer att förstå. Slowmotion K Us är förstås grymt bra, men det kan färgas lite av nostalgiska skäl. Before I Die är en annan höjdare, Bringers of Hate och egentligen alla spår förtjänar att omnämnas som hitlåtar men det skulle ta lite onödigt med tid att skriva upp dem. Vad jag kan sammanfatta det med är istället att det egentligen inte finns någon anledning att skriva mer än att Eldritch alltid är värda att lyssna på, detta album är inget undantag och det är ett av deras vassaste. Missa inte detta album!

Label: Scarlet Records
Tre liknande band: Conception/Dream Theater/DGM

Betyg: HHHHHHH (6/7)