Produced, recorded, mixed and mastered by the drummer João Dourado in Golden Jack Studios, Coimbra

Released 2017-09-23
Reviewed 2017-10-13

terrorempire.net
soundcoloud

mosher records

Terrorimperiet slår till igen, nu med sitt andra album som de kallar Obscurity Rising – ganska ointressant titel och ett omslag som är långt från kvalitén på senaste albumet. Sedan första och tillika senaste albumet har bandet hunnit byta skivbolag och skriva ett gäng nya låtar, frågan är bara om dessa nya låtar sätter an en mer intressant ton än de satte an senast då deras The Empire Strikes Back lät som i stort sett vilket annat modernt thrash metal-album som helst, perfekt för genrefans men ganska ointressant för oss mer neutrala betraktare som uppskattar ny och fräsch musik. Två år är sock ingen speciellt imponerande lång tid så hur mycket utveckling kan man vänta sig?

Svaret är ingen alls, modern tung thrash metal med dödsmetallinslag, inga överraskningar och på många sätt låter det lite som en kopia av föregångaren. Produktionen är modern med kraft och pondus men inget som särskiljer sig från andra tunga dödsthrashare, inte heller sången sticker ut, eller låtmaterialet. Det är ett arketypiskt album för denna genre och den som uppskattat bandets tidigare material kommer med största sannolikhet vara lika imponerade av detta som av det tidigare materialet. Bäst är väl egentligen att de håller materialet ganska kort för med knappa 40 minuters speltid känns det åtminstone inte överdrivet långt, men kanske ändå i längsta laget med tanke på att vi inte får ett alltför spännande album.

Terror Empires nya album kommer säkert falla väl ut hos thrash metal fans, och hos fans som generellt gillar den här typen av musik och vill höra varje tänkbar variation av den om och om igen. Personligen har jag redan hört det här förr, både från Terror Empire och från andra band. Dessutom är jag inte överdrivet betagen i denna genre och när vi får ett album som inte bjuder på något unikt får jag väldigt svårt att engagera mig eller lyssna, det går in genom ett öra och ut genom ett annat – snart har jag glömt portugisernas senaste skapelse som faktiskt känns ganska ointressant på alla tänkbara sätt.

Hyfsat välgjort album, inte dåligt men långt ifrån bra. Ni som gillar thrash metal ska nog ta er en närmare titt, för oss andra räcker det nog med att konstatera att har man hört ett thrash metal album så har man också hört detta – det finns ingenting med Obscurity Rising som fängslar mig som lyssnare, därför blir det inget imponerande betyg för Teror Empire.

Label: Mosher Records
Tre liknande band: Kreator/Slayer/Soulfly