Band Photos by Jeff Lescene
Produced by Eric Pariche and Screaming Productions

Released 2017-05-05
Reviewed 2017-11-30

superscream.com

send the wood music

Ett franskt superskrik är vad jag har satt tänderna i denna gång, och det är motorn som gråter när de slår till för andra gången. Och allt detta gråtande och skrikande hittar vi på en CD i snygg förpackning, schysst promoförpackning tänkte jag eftersom det trots allt är en promoskiva som hamnat i brevlådan. En snygg förpackning jag förstås öppnat och låtit dess skiva snurra ett antal gånger i mina skivspelare och det som snart slår mig är att det musikaliska är ungefär lika snygg som förpackningen.

Det handlar om progressiv metal som känns inspirerat av band som exempelvis Dream Theater även om jag skulle vilja påstå att det band som kommer närmast av de jag känner till nog är tyska Poverty’s No Crime. Men Superscream som så många andra progressiva band har ändå en ådra av något eget, kanske inte så fräscht men nog skapar de musik som inte känns som vilken dussinprodukt som helst. Det är bra producerat och varierat dessutom, speltiden känns lagom tilltagen och sångaren passar deras musik alldeles utmärkt – till skillnad från många franska sångare har han inte en stark accent vilket känns väldigt positivt. Jag tycker att vi kan påstå att detta är en väldigt fin produktion och att detta band kan tilltala dem som gilla progressiv musik.

Det är väldigt bra, ett album med starka låtar och inga direkta svagheter. Ett album som trycker på rätt knappar för den progressiva musikälskaren även om det kanske inte är ett album som bjuder på några större överraskningar. Kanske inte så mycket nytänkande heller men ett riktigt trevligt album, med väldigt bra låtar där kanske titelspåret är min favorit. Men jag gillar alla låtar på albumet det finns ett bra djup och det finns flera riktigt vassa låtar som man definitivt kan lyssna på många gånger om.

Superscream är helt enkelt ett namn att lägga på minnet och det är inte på något sätt ett dåligt val att starta sin samling med detta trevliga album. The Engine Cries är helt enkelt ett album som jag kan rekommendera till den som gillar schysst progressiv metal, det är ett riktigt bra album.

Label: Send The Wood Music
Tre liknande band: Dream Theater/Poverty's No Crime/Pain of Salvation