Sternlumen (2016)

Produced by Thomas Kudela
Mixed and mastered by Boe Larsen

Released 2017-09-23
Reviewed 2017-09-21

sternlumen.com

Bakom namnet Sternlumen döljer sig en dansk herre vid namn Thomas som tillsammans med sitt piano bor i stadsdelen Nørrebro i Köpenhamn där han satt samman ett par album. Nørrebro Nights är hans andra album, ett album som beskrivs som en hyllningssång till platsen Thomas tycker om att bo på. Det är ett album som handlar om Thomas och hans piano, det handlar om lite jazzigt, lite klassiskt och lite minimalistiskt – det är snygg och välgjord pianomusik det handlar om.

Vi bjuds på sköna stämningar och bra atmosfärer, fingerfärdiga fingrar valsar över tangenterna i en intressant resa uppdelad i sex spår. Vi får ingen sång och inget sådant, bara en man och hans piano som berättar historien Nørrebro och dess nätter. Och det slår mig att det faktiskt är ganska skoj att man ibland får sätta tänderna i sådant som kanske inte alltid tillhör vardagen för någon som främst skriver saker om metal och musik av den stilen och detta är en skön och spännande variation till det som vi får till vardags.

Det är ett bra album även om det kanske inte helt griper tag i mig, inte helt fängslar mig när jag lyssnar. Andra spåret Nørrebrogade är kanske det absolut vassaste spåret albumet har att erbjuda, det är riktigt spännande med en ganska piano inledning som sedan avslutas i ett starkt klimax – där kommer Sternlumen till sin absoluta rätt. I övrigt får vi schyssta spår som kanske inte riktigt fångar mig som lyssnare men ni som gillar pianomusik kanske finner dem spännande.

Jag tycker att Sternlumen lyckas bra med detta album, det är ganska tilltalande, har ett bra djup och riktigt fina atmosfärer och så vidare. Ett album som definitivt kan vara värt att titta närmare på, Thomas flinka fingrar och hans låtförfattande har satt samman ett intressant album.

Label: Totta Leela Music/Gateway Music
Tre liknande band: Nils Frahm/Lubomyr Melnyk/Keith Jarrett