Mastered by Mika Jussila
Cover art by Jan "Örkki" Yrlund

Released 2017-04-07
Reviewed 2017-04-10

sinheresy.com

scarlet records

För några år sedan målade Sinheresy världen, nu spelar de Domino. Deras andra album följer fyra år efter det första så vi kan väl påstå att bandet tagit sin lilla tid. Kanske har de också hunnit lära sig en del under åren som gått sedan debuten. Det är samma band, sextetten är oförändrad sedan debuten och deras andra album är kanske inte like färgglatt som senast det begav sig. Domino är ett kanske lite mörkare album än Paint the World och jag tycker inte heller att det är ett lika bra album som senast.

Det handlar om kvinnofrontad symfonisk och lite progressiv metall där det också finns en del mer maskulina sånginslag. Jag skulle vilja påstå att det är ganska generiskt, senast det begav sig kritiserade jag dem för att vara lite återhållna och samma sak gäller här och då finns det inte lika vassa höjdpunkter på Domino som det fanns på Paint the World. Produktionen är modern och snygg, sångerskan är bra och det finns definitivt mycket att tycka om när det gäller Sinheresys senaste album – bandets fans kommer att tycka om detta album.

Jag gillar albumet, det är välgjort och bra. Men samtidigt är det lite försiktigt och om jag skulle använde ett ord för det så är det solitt. Ett solitt album. Jag saknar en definitiv hitlåt, något som får en att verkligen dras till albumet. Låtmaterialet känns lite platt, och lite färglöst i jämförelse med sin föregångare. Lite mer dynamik hade definitivt inte skadat och det kanske också hade gjort det lite enklare att få fram något att skriva om detta album. Ett album som kanske inte har några direkta svagheter men som också saknar de där absoluta styrkorna som gör ett bra album mycket bättre.

Det finns väl inte så mycket att skriva om det egentligen, Sinheresys andra album är solitt, ganska underhållande att lyssna på och definitivt ett som kommer att gå hem hos fansen. Med sitt andra album visar Sinheresy att de är ett bra band som är kapabla att skapa riktigt bra musik men de behöver fortfarande släppa tyglarna och sluta vara så återhållna – lite mer mod hade lyft detta album flera nivåer.

Label: Scarlet Records
Tre liknande band: Nightwish/Within Temptation/Epica