Gamble Shot (2013)

Obsession (2014)

Released 2017-06-09
Reviewed 2017-05-24

rebelliousspirit.de
fastball music

Rebellisk anda är tillbaka med sitt tredje album, ett album som kanske tar dem till nya horisonter. Det är dock något jag får låta vara osagt eftersom jag inte känner bandet sedan tidigare, men de beskriver sitt nya album som rebelliskt, hårt och modernt. Omslaget är snyggt och ser spännande ut, och jag tycker nog ändå att kvartetten lyckas väl med att skapa ett ganska intressant och spännande modernt rock album.

De inleder allt med ett intro och sedan när jag hör den första låten tycker jag att ljudkvalitén lämnar en del att önska. Jag tyckte att det var lite synd eftersom det var en intressant låt och sådana finns det ett par av på albumet. Ett album som känns ganska fräscht och framförallt känns spännande, ljudkvalitén brister kanske lite i vissa aspekter men det är inget man lägger sådär jättestor fokus vid när man lyssnar på albumet. Variationen är bra och speltiden känns definitivt sansat och bra, ett album som träffar ganska rätt trots allt.

Den första låten är väl inte lysande men ganska klämkäck och medryckande, det är när vi kommer till spåret som kallas Fuck det verkligen tar sig. När man kommer till Am I Right blir det nästan magiskt, The Core och Give it a Try är också riktigt vassa spår på ett album som faktiskt är riktigt vasst trots att min initiala reaktion över första spåret var att ljudkvalitén lämnar en del att önska – det finns många bevis för att man som recensent behöver lära känna ett album innan man skriver om det. Rebellious Spirit är definitivt ett sådant, och det är ett riktigt bra album som jag definitivt varmt kan rekommendera.

Det är ett riktigt vasst album med några extremt vassa låtar, ett som jag definitivt inte velat missa. Kanske inte träffar helt rätt hela tiden men det är en riktig fullträff. Deras rebelliska anda ger ett fräscht och underhållande album som jag uppskattat att lyssna på – tack för schysst bilunderhållning Rebellious Spirit!

Label: Fastball Music
Tre liknande band: Avenged Sevenfold/Disturbed/In Flames