Unearthed - Raiders of the Lost Archives (1999)

Produced, engineered and mastered by Steve Mann in his studio in Hannover

Released 2017-08-25
Reviewed 2017-08-08

lionheart-music.com
aor heaven

Lejonhjärta har funnits länge, bandet bildades redan 1980 och 1984 släpptes debutalbum Hot Tonight. Sedan dess har det väl varit mer eller mindre tyst, 1999 släpptes någon samling med demoinspelningar men så plötsligt 2017 efter återföreningar bland annat på Dinosauriefestivalen i Sölvesborg släpper det ett nytt album. Det är ett album med ett stilfullt lejon på framsidan som de kallar Second Nature och det är ett album med tretton klassiska hårdrockslåtar av det melodiösa slaget, AOR kan man kalla det.

Inte direkt ett album som bryter ny mark, inte heller ett som gör en genreälskare direkt besviken eftersom det är en kvalitativ produktion med bra refränger, snygg ljudbild och bra sångare. Hyllningssånger lär väl snart ljuda från recensenter och så vidare, det är förutsägbart och solitt. Kanske att de hade kunnat vara lite restriktiva med låtarna, tretton blir lite många de hade lätt kunna kapa ett tiotal minuter utan att något hade saknats. Inte för att det finns dåliga låtar men ett helt gäng låtar av mer eller mindre samma kvalité tenderar till att ha en devalverande effekt för det totala intrycket av ett album utan att det behöver ha några direkta svagheter.

Lionheart gör mer eller mindre vad genrens lyssnare vill ha, de bjuder oss inte på överraskningar eller något överdrivet speciellt. Det bjuder på riktigt vass produktion, hitbetonat poppiga refränger, bra sångare och så vidare, precis vad man brukar få. Låtlistan är väl också ungefär densamma, det finns inga överraskningar där heller. Ingen av låtarna sticker väl ut heller, i vare sig positiv eller negativ bemärkelse vilket gör att detta känns lite som ännu ett av dessa många album jag får varje år. Album som är kul och underhållande att lyssna på, riktigt välgjorda och så vidare men som inte lämnar något direkt bestående intryck.

Ett snyggt album som kort och gott kan beskrivas som kvalitativt men alltså inte alltför minnesvärt. Det är ett album som nog kommer att tilltala många som beskriver sig som fans av AOR, och om du är en av dessa kan det definitivt vara värt att titta närmare på detta album.

Label: AOR Heaven/GerMusica
Tre liknande band: Tygers of Pan Tang/Airrace/Shy