JJ Andreaone – Bass
Luca Cartasegna - Drums

Released 2017-04-28
Reviewed 2017-05-04

aldariaband.com
pride & joy

Italienska Broadway-kungar, ett band skapt av en metalgitarrist som skrapat ihop lite polare och satt samman ett hårt rockande rockband. Det här är deras självbetitlade debutalbum som bjuder oss på tio spår varav det sista är en cover av One Republics framgångsrika Counting Stars. Det första spåret är första dagen i låtförfattarens liv och sedan fortsätter det med bärsärk och andra skojiga inslag.

Musiken kan kort och gott beskrivas som klassisk hårdrock, inga knasigheter eller djupare idéer bara enkelt och rakt på. Hårdrock helt enkelt. Bra produktion, hygglig sång är andra saker man lätt hör när man lyssnar. Inte så våldsamt mycket variation men med sina 41 minuter är albumet inte så värst långt så man kanske kan svälja det. Knappast ett nyskapande album och det som slår mig först är att det känns väldigt välbekant och lite fantasilöst. Kings of Broadway är nog inte Kings of Hardrock om man säger så.

Det är ett helt okej album, bra till och med. Dock ingenting som sticker ut eller slår mig som fantastiskt men det finns ett par riktigt bra spår. Jag gillar Berserk och avslutningen är definitivt intressant, speciellt sista spåret som jag tycker är bäst. Där har vi en liten svaghet, att det bästa spåret är ett spår som skrivits av någon annan, nu sätter de dock en ganska fräck egen prägel på Counting Stars. Ni som gillar klassisk hårdrock kommer med största sannolikhet att uppskatta detta album.

Kings of Broadways debut är kanske ingen fantastisk höjdare värdig av kungaepitetet men nog är det ett schysst album, och det har några riktigt vassa inslag. Rekommenderas för hårdrocksfansen men kanske i slutändan lite för fantasilöst för att verkligen sticka ut.

Label: Pride & Joy Music/GerMusica
Tre liknande band: Shinedown/Nickelback/Alter Bridge