Kyle Horvath - drums

Recorded and produced by Frequency

Released 2017-06-16
Reviewed 2017-09-12

julevera.com
weekday music

Amerikanska Jule Vera väntar på solen, vilket förstås låter som en varm företeelse. Jag tar mig idag an Alabamabandet Jule Veras debutalbum, en kvintett som frontas en kvinnlig sångare och som bjuder på poppig musik av ett slag vi inte alltför ofta skriver om här på Hallowed. Det är dessutom ett ganska intressant och bra album som definitivt känns ganska inbjudande och tilltalande. Kanske dock inte något för alla som läser detta webbmagasin eftersom det inte är stenhårt rockande musik utan mer finstämd poppig musik, lite indie kanske.

Det märks att detta band drar inspiration från många områden, lite känsla av Broadwaymusikal, lite piano, lite Motown, lite allt möjligt skulle jag vilja påstå. Stor variation över låtmaterialet, bra produktion, inget speciellt högt tempo i stort men ändå ganska bra driv sett över albumet, med ett par undantag där tempot kanske går ner lite väl mycket. Sångerskan är bra och definitivt en tillgång för bandets musik, hon klarar sin uppgift med bravur genom hela albumet. Ett album som är kort och koncist med 35 minuter och som presenterar ett intressant band på ett bra sätt.

Dock känns det lite trevande ibland, inte så självklart som hos de bästa banden. Det är lite som matt de fortfarande söker sin identitet, sin inriktning, sin riktigt egna röst – och man kan väl inte säga annat än att de påbörjat det sökandet på ett bra sätt. Som jag redan varit inne på har albumet flera bra låtar, första spåret är riktigt vasst och kanske sticker ut lite, näst sista spåret balladen Waiting är också väldigt tilltalande, lågmäld och snygg. Det är väl det paret som mest sticker ut och tilltalar mest på ett överlag tilltalande album.

Tilltalande utan att glänsa ska man nog ändå påpeka, för jag skulle nog vilja påstå att de inte sticker ut speciellt mycket egentligen. Det är nog ett av dessa fina album som kommer att drunkna i den enorma mängd album som släpps hela tiden.

Label: Weekday Records
We Are The In Crowd/Set It Off/Like Pacific