Emil Hannu - Vocals (additional)

Fredrik Lunneborg - Mixing
Aleksi Oksa - Editing
Michael Hansen - Artwork

Released 2016-11-25
Reviewed 2017-03-24

Från Nordens frusna rike kommer bandet Frozen Realm som släppte sitt första album i slutet av förra året. Solstice heter deras första album och det är ett jag jobbat med ett tag, har inte riktigt kommit till skott och skrivit om det – förrän nu. Det handlar om melodiös dödsmetall som är inspirerat av de stora namnen som dök upp Göteborgsscenen för ett antal år sedan, så det är kanske inte det mest originella musikaliska alster vi satt tänderna i men vi har satt tänderna i det. Ett band som för övrigt skrev till mig för länge sedan och skrev då att de tyckte att de skulle vara kul om vi skrev om Solstice, många gånger undrar jag om banden läser vad jag brukar skriva innan de skickar grejer. Dock ska vi påpeka att Frozen Realm inte behöver oroa sig det minsta för min såg.

Det handlar om melodiös dödsmetall av klassiskt snitt, inget originellt men snyggt producerat och av väldigt medryckande karaktär. Alla tretton låtar rycker med ganska mycket och det är ett album med hyfsad variation och hyggligt djup. Hyfsad sång, även om jag inte skulle beskriva den som fantastiskt. Knappast speciellt unikt eller nyskapande, ganska typiskt för genren och ett ganska långt album med en speltid en bit över en timme vilket kanske är i längsta laget.

Jag gillar detta album, man kan inte hjälpa att dras med i vad man hör eftersom det är riktigt medryckande. Det är lite som man vill att melodöds ska låta, det är klämkäckt, sådär lagom tungt och det är ett album med schysst driv. Jag kan se att alla som uppskattar dödsmetall av den klassiska Göteborgsstilen kommer att uppskatta detta album, det har mycket att erbjuda och det är lätt att tycka om. Men visst måste en kritiker påpeka att det är ett album som inte erbjuder något direkt nyskapande men vad spelar det för roll när man gör det bra.

Alla spår på albumet håller en god klass och jag tycker nog inte att något av dem direkt sticker ut i vare sig positiv eller negativ bemärkelse, de är alla vassa medryckande låtar. Kort och gott tycker jag att vi kan konstatera att Frozen Realms debutalbum är riktigt bra, riktigt underhållande och riktigt medryckande. Det är definitivt ett album att titta närmare på.

Tre liknande band: In Flames/Amon Amarth/At the Gates