René Hjelm – bass
Mike Svendsen – drums

Produced by Jonas Haagensen at Hansen Studios

Released 2017-01-13
Reviewed 2017-01-26

mighty music

Dansk modern amerikarock, det är vad debuterande Black Oak County kan beskrivas som. Kvartetten har satt samman tio låtar för sin debut och det beskrivs som bandets egen hembrygd som lämnar lyssnaren med en outsläcklig törst efter mer. Så skriver åtminstone den som skrivit pressmaterialet. Själv har jag låtit albumet snurra i min musikspelare några gånger och konstaterat att jag inte känner någon törst att höra albumet mer, jag är klar med det nu.

Det är modern rockmusik med modern ljudbild, en sångare med ruffig röst och fokus på enkla refränger av karaktär man lätt kan sjunga med i – även om jag personligen inte sjunger med i det. Ganska typisk produktion och det finns ingenting med detta album som sticker ut, det känns som vilket annat rockband som helst. Kanske att de låter lite amerikanska men i stort låter de ganska ordinära och bjuder inte direkt på något som känns speciellt fräscht eller överraskande.

På de flesta sätt ett helt okej album men det fångar inte mig som lyssnare, det engagerar inte och det saknas hitlåtar. Det är ett album som passerar mig ganska obemärkt förbi och det är egentligen endast rednecklåten på sjätte plats i spellistan som ger mig en tillstymmelse till paus, det är helt enkelt ett ganska ordinärt och ganska trött album. Det känns som att danskarna har lång väg att vandra om de vill skapa musik som engagerar.

Inte ens skivomslaget känns värt att hänga i granen, det är helt enkelt ett väldigt intetsägande debutalbum och många gånger kan jag inte låta bli att fråga mig varför. Varför gjorde de ens det här albumet? Visst, jag har noterat någon positiv recension här och där så de kanske trots allt tilltalar någon även om inte jag tillhör dessa. Det enda jag känner när detta album börjar närma sig sitt slut är en stor gäspning.

Label: Mighty Music/Target
Tre liknande band: Nickelback/Stone Broken/Volbeat