Lennart Zethzon

Kill Another Fuzz (2010)
If I Could Love I'd Love This (2013)

Released 2017-07-28
Reviewed 2017-08-11

pride & joy

Svenska trion Badge släpper album nummer tre som har det finurliga namnet ”Om det gör ont så måste det vara bra” ett namn som inte låter något vidare. Albumet kan inte vara speciellt bra heller då eftersom det inte direkt smärtar i öronen när jag lyssnar på bandet jag recenserar för andra gången för Halloweds räkning. Och egentligen har bandet inte förändrats speciellt mycket sedan sist jag hörde dem, det handlar fortfarande av sjuttiotals-, Led Zeppelin-inspirerad bluesig hårdrock. Hardcore Blues kallar det sig själva, och det är väl en beskrivning så god som någon. Men vad ska vi då skriva om Badges tredje album?

Jag kan väl börja med att konstatera att det är ett album med mycket ös, bra driv och energi präglar albumet och de öser väl egentligen på från start till mål. Sången är rivig och skitig, bluesig kanske man kan påstå och låtmaterialet är hyfsat varierat. Albumet känns på något sätt både fräscht och daterat på samma gång, en snyggt ambivalent känsla tycker jag att man kan beskriva det som. Men inte nyskapande, det är inte originalitet jag kommer att tänka på när jag hör Badge, det är närmare plagiat än innovativt skapande kan man nog påstå utan att fara med osanningar. Men det är kort och koncist vilket alltid är positivt och jag skulle nog vilja påstå att det blir tummen upp för Badge då jag tycker att detta är ett bra album.

Bra låtar, kanske att jag skulle velat ha någon som stack ut lite, en riktigt distinkt hitlåt, en rackarrökare av sällan skådad kaliber – något i den stilen men det har de inte att erbjuda. Men de har ett par schyssta dängor att erbjuda, som In the Eye of the Storm och inledande Reap What You Sow som jag tycker är sköna spår som visar bandet från sin bästa sida och hade reste av albumet varit av den kalibern hade jag varit imponerad. Men det är lite ojämn kvalité tycker jag, några av spåren är ganska intetsägande och albumet som helhet lyfter aldrig riktigt.

Mitt bestående intryck nu när jag lyssnat klart på detta album är att Led Zeppelin hade sin storhetstid och om Badge hade velat göra något större intryck skulle de ha gjort sitt album på den tiden och inte nu. Det här är helt enkelt ett okej album men det är inte tillräckligt smärtsamt för att vara riktigt bra.

Label: Pride & Joy Music/GerMusica
Tre liknande band: Led Zeppelin/Clutch/Gordon Fights