Rasmus Söderling - Drums/Percussion

EP Vol. 1 (2009)

Released 2011-09-24
Reviewed 2011-09-08

gordonfights.se
transubstans

Senast det begav sig med en EP för detta band efterlyste jag lite mer skaparlusta och beskåda, plötsligt har de ett omslag för sitt verk som är ett självbetitlat debutalbum. Ett omslag som dock lyser sjuttiotal med en logo som lyser sjuttiotal, sådär vid första anblick ser det ut som min efterlysning inte givit något resultat. Utseendemässigt behöver dock kanske inte betyda någonting, de kanske har hittat en ljudbild som låter mer egen än den gjorde på EPn de gjorde för ett tag sedan.

Retrorock kanske skulle varit en genrebeteckning, rock/hårdrock i sjuttiotalsstil är vad Gordon Fights bjuder oss på, ett näst intill autentiskt sjuttiotalssound. Det enda som egentligen saknas är ljudet av stiftet mot vinylskivan, men det kanske är onödigt att göra på en CD-skiva. Ljudbilden påminner om EPn, kanske marginellt bättre produktion än den men i övrigt är det i bästa sjuttiotalsrockanada. Tänk Led Zeppelin i deras rockiga stil, sångmässigt, stilmässigt och allt det där känns så sjuttiotal och de kan knappast beskyllas för att vara särskilt moderna men visst är det lite modernt med retro förstås. På detta album har bandet mäktat med tio spår och ungefär 42 minuter musik.

Jag tycker att detta album är ett lyft från den EPn jag hörde för ungefär två år sedan, även om det fortfarande saknas det mesta inom egen identitet hos bandet. Den här gången tycker jag dock att de har mer intressant och bra musik, det är mer varierat nu också vilket gör att det känns klart mer intressant. Även om det blir lite väl påtagligt varifrån de lånat sina idéer ibland tycker jag ändå att det är ett album som kan vara värt att lyssna på om man gillar den typen av musik.

Så om du är fanatiker av Led Zeppelin eller tycker att sjuttiotalet var det årtionde när det senast gjordes bra musik, då är detta årets bästa album för dig. För dig som vill ha en schysst rockskiva att spela för dina bekanta eller kanske i bilen kan det också vara någonting att. Jag tycker att Gordon Fights lyckas väl med sitt debutalbum, kanske är det inte det mest originella albumet som någonsin skapats men det är ändå ett bra album.

Label: Transubstans Records/Triada
Tre liknande band: Led Zeppelin/Rolling Stones/Humble Pie