Into the Night (2012)

Mixed and produced by Dirty Haris at Evo Studios, Macedonia, Hellas

Released 2016-12-16
Reviewed 2017-02-08

wildrose.gr

lions pride

Han har ju rätt namn för en musiker i denna genre den gode Andy, trots det kunde jag inte minnas att jag recenserat hans debutalbum för några år sedan. Det var ett av alla dessa album jag så ofta skriver om, kul att lyssna på men ett man glömmer – och det var bokstavligen i detta fall. Den här gången kanske det är mer minnesvärt, åtminstone tror han det med tanke på titeln som råkar vara just This Time. Och vad är det då vi får den här gången.

Jo, vi får lyssna på David Saylor som tyvärr gick bort för en kort tid sedan, och vi får lyssna på sådant vi hört förr när det gäller det musikaliska. Klassiskt stiliserad AOR med klämkäcka refränger och tydliga melodier, bra sång, schysst produktion och sanslöst ordinära låtar som är tio till antalet, dock med en speltid som är acceptabel. Vad jag ofta funderar på när jag lyssnar på Andy Rock är varför han inte bara sparade de bästa spåren från detta album för att använda som utfyllnad på nästa Wild Rose-album.

Det är lite svårt att se poängen med Andy Rocks soloalbum eftersom de inte direkt skiljer sig nämnvärt från det vi hört av Wild Rose som är hans huvudsakliga band. David Saylor har ju till och med sjungit i Wild Rose och ska jag vara ärlig låter Wild Rose mycket bättre än detta och jag har svårt att se vem som skulle vara intresserad av detta. Det är varken intressant nog eller bra nog för att tilltala någon större publik.

Men visst, den som uppskattar AOR ska väl kanske inte avfärda albumet utan chans även om jag tror att sannolikheten för att man verkligen ska tilltalas av detta ganska liten. Jag tycker nog att Andy Rock kan fokusera på lite färre men mer spännande låtar istället för sitt band och musiken under sitt eget namn – This Time känns faktiskt mest som en dussinprodukt utan något direkt iöronfallande.

Label: Lions Pride Music
Tre liknande band: Wild Rose/Bon Jovi/Richard Marx