Gäster:
Leann Rimes
Big & Rich

Länkar:
bonjovi.com
island

Bon Jovi har alltsedan 80-talet hängt med i rockvärlden och fått världen att rocka loss med låtar som Runaway, You Give Love A Bad Name och Bad Medicine. Efter att ha väntat ivrigt på varje nästkommande skiva, med höga förväntningar, uppstod det en besvikelse med albumet ’Lost Highway’. Den når inte upp till förväntningarna och de gamla albumens klass, tyvärr.

Skivan börjar med låten Lost Highway, som är lite käck och uppiggande med inslag av country stil, och det får en att undra om Bon Jovi börjat ändra musikstil (?). Fortsätter man lyssna igenom resten av skivan märker man att flera av låtarna faktiskt är präglade av country – bland annat låten Lost Highway, Whole Lot of Leavin’ och I Love This Town – där man nästan kan se framför sig massor av cowboys i led som dansar country, och för rockfantasterna kan detta komma att bli en stor besvikelse, såvitt man inte känner för att dansa country! Från det förra albumet ’Have A Nice Day’, som en del kanske inte vet, nominerades låten Who Says You Can’t Go Home i Country galan, och redan då borde väl ett varningstecken blinka? Eller är Bon Jovi medvetet på väg att förändra musikstilen? Det startade med albumet ’This Left Feels Right’ när de valde att sjunga flera av sina världskända låtar på ett helt nytt lugnare akustisk stil. Själva bandet medgav att det var ett riskabelt val, och att fansen kunde få problem med det, men det var en risk de var villiga att ta. Men kommer verkligen countrystilen att funka?

Bon Jovi började sin karriär på 80-talet, närmare bestämt 1984 då de debuterade med första skivan ’Bon Jovi’. De slog igenom stort och fick hela världen att gunga framför deras fötter. Efter albumet ’The Best of Bon Jovi – Crossroads’ slutade deras bassist Alec John Such – och gruppens medlemmar reducerades till fyra. Men det splittrade inte bandet, utan de fortsatte starka och skapade tunga och tänkvärda låtar som Hey God, It’s My Life, These Days och Bed of Roses. Mellan åren 1995-2000 tog bandet dock en välbehövande paus från turnélivet, men de fortsatte sina musikaliska insatser genom att generera musik på egen hand och nya låtar för kommande album (’Crash’, 2000). Bon Jovis låtar har oftast en underliggande mening, en djupare lyrisk innebörd, som man kan koppla till verklighetens vardag – vilket inte bara skapar vrål och skrik utan skapar en betydelse i rockvärlden.

I ’Lost Highway’ får man som väldigt ofta höra Richie Sambora spela sitt sköna gitarrsolo som även berikas med Tico Torres trummande slag och David Bryans varierande toner på keyboarden och givetvis Jon Bon Jovis hesa och honungslena stämma som lyfter upp musiken i både de rockigare och lugnare partierna. Tonerna lyfter musiken och skapar en nästan harmonisk och snitsig rockmusik. Det är mycket gitarrorienterad musik men i många av de lugnare partierna hör man även inslag av instrument som trianglar och olika slag av trummor. Även om musiken har fått sig en liten stuk av country kan man ändå återkoppla många av låtarna till det senaste albumet ’Have A Nice Day’. Skivan kommer nog dock i första hand att bli accepterad och omtyckt bland Bon Jovis äkta fans. ’Lost Highway’ är nog inget för hårresande hårdrockare och vrålglada metallmänniskor – men om man är öppensinnad för all rockmusik kan den nog tilltala människor som gillar rock/country musik. För om man väntar sig riktig rock n’ roll och att få höra skymtar av de gamla låtarna i skivan kan man nog komma att bli aningen paff. Det är inte så att låtarna är dåliga – men skivan är nog inget för ylande tunga rockare, utan i högre grad för fansen.

Favoritlåten från albumet är ändå (You Want To) Make A Memory, vilken är en skön rockballad – de resterande låtarna växlar mellan countrystuk och en nyare Bon Jovi stil som inte är lika tung som albumen ’Keep The Faith’ eller ’New Jersey’. Hursomhelst, om man har lyckats få med sig fansen under mer än 20 års tid anser jag att man är riktigt stora stjärnor, åtminstone i mina ögon (och öron), för det är nämligen vad Bon Jovi är. Alltsedan albumet ’The Best of Bon Jovi – Crossroads’ har jag följt deras karriär och musik – och njutit av varenda ton! Trots att jag är en Bon Jovi fan kan jag dock inte bortse från det faktum att ’Lost Highway’ inte får mig att hoppa och sjunga ut i riktigt höga toner som tidigare låtar. Men jag kommer att fortsätta att följa deras väg och hoppas innerligt att det fortsätter att berika världen med ny musik (men med mindre inslag av countrystuk). Jag tror nog att Bon Jovi fortfarande har mycket att leverera.

Skivbolag - Island Records/Universal
Tre liknande band - Damn Yankees/Asia/Whitesnake
Poäng: HHHHHHH