Artwork by Igor Morski
Recorded in 2001, previously released under the name Remasters
Produced by Pip Williams

Released 2015-11-27
Reviewed 2016-01-09

uriah-heep.com

Totalt driven, jag antar att du måste vara det om du släppte ditt första album 1970 och fortfarande idag 35 år senare släpper musik och spelar på scener runt om i världen. Detta var en sammanfattning av bandets karriär som spelades in för femton år sedan då bandet just firat 30 år sedan debuten 1970, det är en samling av bandets hitlåtar som spelats in med den mest långlivade uppställningen av Uriah Heep, där några inte längre är med i bandet och Trevor Bolder är inte längre med oss då han gick bort för något år sedan. Det är ett album som redan släpptes då, 2001 men under ett annat namn och ett som snabbt tog slut men nu väljer alltså bandet att låta oss få tillgång till detta album igen och denna gång släpps det i en snygg utgåva på bandets egna etikett, det första albumet de släpper i egen regi.

Musikaliskt är det tungt, progressivt, ibland klassiskt stiliserad hårdrock, sångare Bernie Shaw har en skön rockröst, lite hes och med mycket karaktär. Egentligen borde väl inte detta band med miljontals sålda album behöva någon större presentation men ni som inte hört dem kommer säkert slås av att det är snyggt melodiöst och det flitiga användandet av hammondorglar. Två skivor och 27 klassiska Uriah Heep låtar i snyggt moderniserad karaktär, tidlösa klassiker som fått nytt liv kanske man kan beskriva det som. Mycket driv och variation men de har snyggt satt ihop låtmaterialet på ett sätt som gör att det känns sammanhängande trots att det är låtar från vitt spridda album och tidseror för bandet, en kvalitetsproduktion skulle jag vilja beskriva det som.

Två timmar av riktigt vass musik och det är två timmar som inte känns så långa som två timmar vissa musikaliska sammanhang kan göra, jag tycker nog att detta är en fullträff. Om du bara vill lära känna Uriah Heep är nog detta album det bästa sättet, men det är egentligen allt du behöver för här finns de bästa låtarna, de tidlösa klassikerna och allt det där. Det är riktigt bra, riktigt underhållande och fantastiskt att höra hur låtarna behåller sitt liv 15 år senare än de spelades in men också närmare 50 år efter att vissa spelades in i sin ursprungliga form. Imponerande minst sagt, men det är ett imponerande band inte bara att de orkar hålla igång utan också att deras musik kommer att göra att de alltid lever vidare. Grymt bra.

Det är svårt att plocka ut favoriter när albumet består av favoriter men Return to Fantasy, Look at Yourself och Easy Livin’ är några hårt rockande superhits. Det må vara en samling låtar vi hört förr och ett album som släppts förr men det är riktigt bra, riktigt underhållande och väl värt att införskaffa för den som inte fick tag på albumet när de släpptes första gången. Så om ni inte redan har albumet så rekommenderar jag att ni införskaffar Totally Driven för att det är ett riktigt bra album av ett riktigt bra band, ett helt gäng tidlösa klassiker som man kan lyssna på om och om igen.

Label: Uriah Heep Records
Tre liknande band: Ken Hensley/Vengeance/Demons & Wizards