Produced by Frank Bornemann, Eric Dumschand and Scanner
Mix by Eric Dumsch, assisted by Sven Conquest
Cover artwork by Sylvia Mieres

Released 2015-01-22
Reviewed 2016-01-12

scanner4u.de

Tyska sci-fi-hjältarna Scanner återsläpper i år två album, ett av dem det alldeles magnifika debutalbumet Hypertrace som jag också recenserat och ett annat av dem dess efterföljare Terminal Earth som jag avhandlar i denna recension. Sedan debuten till Terminal Earth lämnade sångaren, den lysande Michael Knoblich bandet och in kom istället S.L. Coe som tidigare hörts i Angel Dust. Omslaget känns lite mindre allvarligt och mer lekfullt på detta album, denna nyutgåva har inte begåvats med ett bonusspår utan mer en vanlig uppiffning så ni som redan har album kan väl inte direkt förvänta er alltför mycket som ni inte redan har.

Musikaliskt har det en lite råare ton, snabb heavy metal med driv och energi och en del melodier förstås. Det är ett ganska stort steg jämfört med albumet Hypertrace, sci-fi-temat finns kvar och del ingredienser i ljudbilden men tack vare en radikalt annorlunda sångare och inte riktigt samma typ av låtar så skiljer sig detta album mycket från debuten. Detta album har inte heller åldrats riktigt lika snyggt som debuten, och en återutgåva som ges ut helt utan bonusmaterial känns även lite som lite av ett extramaterial för den andra återutgåvan än något annat. Det är också ett längre album som inte känns lika engagerade genom hela speltiden, men ändå ett snyggt producerat album som står sig ganska väl även med dagens mått mätt.

Bra album är min känsla men det är inte ett album som kan kvalificera sig som en tidlös klassiker, det är Scanners andra album och inte så mycket mer. Det är ett schysst album men det har gjorts mängder av album som är bättre och detta har inte direkt något som sticker ut som lysande – det kallas legendariskt av skivbolaget men det kan bara appliceras på debutalbumet och inte detta. Det är ett underhållande album, kanske kan vara kul att det finns tillgängligt igen men så bra är det egentligen inte. Kan dock vara kul att ha om man gillar Scanners övriga album.

För mig sticker väl egentligen inte något av spåren ut riktigt, det är schyssta spår men inget som glänser. Hyllningssången kom väl av sig redan innan den började när det kommer till detta album, en hyfsad uppföljare men en besvikelse med tanke på hur bra debuten var. Ett habilt andra album för Scanner men knappast ett som skriver in sig i historien, för min del hade det räckt om de endast återutgivit debuten och skippat detta.

Helloween/Gamma Ray/Heaven's Gate